"Vi springer före och bryter ny mark"

En brobyggare som ser till att avtalen omsätts i praktiken. Så beskriver Gerhard Olsson, förtroendevald sedan 10 år för Finansförbundet på Nordea, det fackliga uppdraget.

– Min drivkraft är det dubbla genomslaget: att både kunna utveckla den fackliga organisationen och jobba tillsammans med arbetsgivaren för att hitta lösningar som gynnar båda parter. Vi har runt 200 kontaktombud som bidrar med sina unika perspektiv.

Gerhard beskriver kollektivavtalet på Nordea som en guldgruva och den plattform som det fackliga arbetet utgår från. Samtidigt har de lokala ombuden en viktig uppgift i att se till att de många fördelarna kommer till nytta i praktiken, särskilt i en stor multinationell koncern. Han tar rätten till betald föräldraledighet som exempel.

– Här är avtalet väldigt förmånligt. Kompletteringen av föräldrapenningen skapar bättre ekonomiska förutsättningar för föräldrapar att själva kunna välja hur den skall fördelas. Ändå är det fortfarande en låg andel män som tar ut föräldraledighet. Ofta är det förväntningar och normer som påverkar – och där kan vi förtroendevalda driva på en utveckling av företagskulturen. Vi kan påpeka för chefen, som kanske sitter i Danmark eller Polen, att föräldraledighet är världens bästa ledarskapsträning.

Satsning på jämställda löner

Något annat Gerhard är stolt över är Finansförbundets tidiga satsning på jämställda löner. Ett initiativ som bedrivs partsgemensamt och som nu har lyft till koncernnivå. Nordea bidrar genom att exempelvis förbättra könsbalansen i ledarskapet, där facken finns med och sparrar vid chefstillsättningar.

– Ibland är det bäst att börja med att genomlysa den egna organisationen. Som när en kollega upplevde särbehandling och kontaktade oss. Då krokade vi arm med Nordeas mångfalds- och inkluderingschef och skapade en utbildning om tystnadskultur för alla fackliga organisationer i hela koncernen. På så sätt lyfter vi vår kunskapsnivå och relevans, säger Gerhard Olsson.

Just nu deltar han i ett projekt som undersöker dynamiken i karriärens sista tredjedel. Många i finansbranschen uppskattar att kunna gå i pension tidigt och kanske starta en ny karriär. Det gäller att aktivt väga upp den möjligheten med kontinuerlig förkovran för de som vill. Annars, menar Gerhard, kan samhällsnormer och ålderism skapa en förväntan att avvecklas i stället för att utvecklas.

– Som förtroendevald kan man springa före och bryta ny mark. Vi behöver inte sitta still och vänta på att avtalen ska uppdateras. Vårt nätverk av branschkollegor har en enorm potential att bidra till ännu bättre arbetsplatser. Vi blir verkligen smartare tillsammans.

Så mycket tjänar du på avtalet

Bli medlem i Finansförbundet

Läs också

"Kollektivavtal är något vi alla ska vara stolta över". Lena Skullman har arbetat inom SEB sedan 1986 och har varit facklig engagerad i stort sett sedan dag ett  och än i dag brinner hon starkt för frågorna.
Lena Skullman, vice ordförande i klubben på SEB
"Att det finns facklig närvaro på en arbetsplats gör att det blir ordning och reda i processerna". Mattias Thunström har arbetat på SPP Pension & Försäkring i stora delar av sitt yrkesliv och har varit förtroendevald i fjorton år, varav nio som ordförande.
Mattias Thunström, klubbordförande på SPP Pension & Försäkring
Finansförbundets avtal med BAO gäller tills vidare, det innebär en löpande dialog och stora friheter att komma överens i olika frågor lokalt på en arbetsplats. Det gynnar både arbetsgivare och anställda i bank- och finanssektorn.
Ulrika Boëthius, Ordförande Finansförbundet och Hanna Byström, vd BAO

Facket för dig i finans­bran­schen

• Kan branschen du jobbar i
  • 30 000 medlemmar med olika yrkesroller