Saknar du kontaktombud på din arbetsplats?
Med kontaktombud och arbetsmiljöombud ökar tryggheten på jobbet. Som medlem kan du kalla arbetsplatsens medlemmar till ett möte för att välja kontaktombud och arbetsmiljöombud.
Kontakta oss om du behöver hjälp
Kontakta representant på din arbetsplats
Vi säkerställer din identitet med BankID
Hör ombud berätta om sitt uppdrag
Få möjligheten att lära känna flera ombud, kontaktombud och arbetsmiljöombud, och läs om hur de ser på sitt uppdrag, vilka frågor de brinner för och vad de skulle vilja förändra.
Efter flera år som butiksbiträde började Cassandra för två år sedan på Swedbank. Direkt slogs hon av arbetsplatsens fackliga engagemang och efter att ha blivit medlem i Finansförbundet ville hon ta rollen som kontaktombud för att göra arbetsplatsen ännu bättre.
”Ingen ska komma till jobbet med en klump i magen”
Trots att Conny Salin har arbetat på Handelsbanken i 35 år och har varit medlem i Finansförbundet lika länge, var det först för fem år sedan som han tog steget och blev kontaktombud. "Det var när ett kontaktombud slutade som jag själv blev intresserad."
”Jag har svårt att hålla tyst när något är fel”
Det har snart gått 34 år sedan Pia Inevik började jobba på bank, då som privatrådgivare och nu som företagsrådgivare på Sörmlands Sparbank. Ända från start har hon varit medlem i Finansförbundet. Hon fick snabbt frågan om att bli kontaktombud och blev därefter styrelseledamot i klubben.
”Det handlar inte om att strida – det handlar om att lyssna”
När Drin Gervalla började på Nordea för 18 månader sedan var Finansförbundet där och hälsade välkommen, bjöd in till samtal i lunchrummet och erbjöd en facklig dag i veckan – ett välkomnade som fick Drin att gå med. "Jag såg redan från början hur engagerad Finansförbundet var på arbetsplatsen", säger Drin.
”Jag vill att detta ska bli en ännu bättre arbetsplats”
Knappt en vecka efter att Covid-19 brutit ut i Sverige började Pernilla Prison på SEB som kontaktombud. "Jag kastades ut i en ny situation." Idag ser hon på sin roll som utmanande, lärorik och givande. Det viktigaste tycker hon är att lyssna på medlemmen, finnas nära till hands och ta kontakt med nyanställda.
”Det medlemmen behöver är någon som lyssnar”