"Facket är både brandkår och revisor"

– Att det finns facklig närvaro på en arbetsplats gör att det blir ordning och reda i processerna, säger Mattias Thunström, klubbordförande på SPP Pension & Försäkring.

Mattias Thunström har arbetat på SPP Pension & Försäkring i stora delar av sitt yrkesliv och har numera titeln scrum-master. Dessutom har han varit förtroendevald i fjorton år, varav nio som ordförande.

På SPP har Finansförbundets fackklubb förhandlat fram ett omställningsavtal med arbetsgivaren. Det innebär att personalminskningar måste ske på ett visst sätt, att det finns steg som måste genomföras innan man slutligen landar i vilka som eventuellt sägs upp. Det betyder också att de som måste sluta får bättre stöd på vägen till sitt nästa jobb, som coachning och avgångsvederlag.
– Sedan 2009 har vi haft fyra vändor då antalet anställda skulle minska. Det är intressanta, men komplexa och krävande processer.

Kan överklaga ny lön

Förutom vid omorganisationer brukar det fackliga engagemanget vara som störst runt lönerevisionen. Mattias Thunström berättar att det varje år är några anställda på SPP som har nytta av Finansförbundets avtalade möjlighet att överklaga sin nya lön.
– Det brukar vara runt fem, sex personer varje år och några av dem når framgång och får en korrigering.

Ett annat lönerelaterat plus med kollektivavtalet som Mattias Thunström nämner är skyddet mot lönesänkningar när man får en förändrad roll. Även om facket ibland behöver göra en överenskommelse om sänkt lön är de väldigt restriktiva med det, och han nämner också ett tillfälle då löneminskningen för en medlem blev betydligt mindre än vad arbetsgivaren först hade velat.

Närvaron gör skillnad

Mattias Thunström ser att facket gör nytta på flera plan. Det kan förstås handla om konkreta fall. Men också att själva faktumet att det finns lokala fackliga som behöver involveras innan förändringar sker gör att arbetsgivaren skärper till sig lite och ser till att ha goda argument för sina planer.
– Vet arbetsgivaren att de ska presentera något för oss gör de ett bättre tankearbete innan.

Mattias Thunström fortsätter.
– Så man kan säga att vi i facket är både brandkåren, fågeln i gruvan och revisorn. Vi bidrar med medarbetarperspektivet.

Det är tydligt att Mattias Thunström och andra förtroendevalda på arbetsplatser är viktiga för att medlemmarna ska ha en bra jobbsituation, både vad gäller arbetsmiljö, lön och andra förmåner. Men han själv vill också lyfta Finansförbundets roll på nationell och internationell nivå.
– Finansförbundet driver opinion om sådant som bankskatt eller EU-lagtexter som skulle ha stor påverkan på de anställda i sektorn.

Så mycket tjänar du på avtalet

Bli medlem i Finansförbundet

Läs också

"Kollektivavtal är något vi alla ska vara stolta över". Lena Skullman har arbetat inom SEB sedan 1986 och har varit facklig engagerad i stort sett sedan dag ett  och än i dag brinner hon starkt för frågorna.
Lena Skullman, vice ordförande i klubben på SEB
Finansförbundets avtal med BAO gäller tills vidare, det innebär en löpande dialog och stora friheter att komma överens i olika frågor lokalt på en arbetsplats. Det gynnar både arbetsgivare och anställda i bank- och finanssektorn.
Ulrika Boëthius, Ordförande Finansförbundet och Hanna Byström, vd BAO

Facket för dig i finans­bran­schen

• Kan branschen du jobbar i
  • 30 000 medlemmar med olika yrkesroller