98 timmar mer fritid

Din arbetstid regleras med hjälp av olika överenskommelser och/eller enligt lag. Enligt Finansförbundets kollektivavtal är den ordinarie arbetstiden 38,5 timmar per vecka. Utan kollektivavtal eller andra överenskommelser är 40 timmar per vecka ordinarie arbetstid.

• För år 2024 blir den totala arbetstiden 1 832 timmar enligt den ordinarie 40 timmars-veckan för dig som jobbar heltid, är ledig på helger och röda dagar och har 25 semesterdagar.
  • Enligt Finansförbundets kollektivavtal blir den totala arbetstiden för år 2024 i stället 1 723 timmar. Förutom förkortad tid för arbetsveckan ger kollektivavtalet dig rätt till totalt 27 semesterdagar och kortdagar till exempel i samband med påsk och valborg.

För många blir arbetstidsförkortningen ännu större. Kollektivavtalet har nämligen regler om mer ledig tid för medarbetare som arbetar på obekväma arbetstider, arbetar övertid eller har beredskap.

Så mycket tjänar du på avtalet

Bli medlem i Finansförbundet

Läs också

Vilka regler och villkor gäller för arbetstid? Ta del av Finansförbundets guide och få koll på vad som gäller för dig och din arbetstid.
Regler och villkor för arbetstid
Hur påverkas arbetstiden av röda dagar och helg­dagar? Se vad som gäller enligt Finansförbundets kollektivavtal.
Röda dagar och helg­dagar
"Kollektivavtal är något vi alla ska vara stolta över". Lena Skullman har arbetat inom SEB sedan 1986 och har varit facklig engagerad i stort sett sedan dag ett  och än i dag brinner hon starkt för frågorna.
Lena Skullman, vice ordförande i klubben på SEB
"Att det finns facklig närvaro på en arbetsplats gör att det blir ordning och reda i processerna". Mattias Thunström har arbetat på SPP Pension & Försäkring i stora delar av sitt yrkesliv och har varit förtroendevald i fjorton år, varav nio som ordförande.
Mattias Thunström, klubbordförande på SPP Pension & Försäkring
Finansförbundets avtal med BAO gäller tills vidare, det innebär en löpande dialog och stora friheter att komma överens i olika frågor lokalt på en arbetsplats. Det gynnar både arbetsgivare och anställda i bank- och finanssektorn.
Ulrika Boëthius, Ordförande Finansförbundet och Hanna Byström, vd BAO