”Jag har svårt att hålla tyst när något är fel”

Trots att Conny Salin har arbetat på Handelsbanken i 35 år och har varit medlem i Finansförbundet lika länge, var det först för fem år sedan som han tog steget och blev kontaktombud.

- Det var när ett kontaktombud slutade som jag själv blev intresserad. Det känns så naturligt att arbeta för en bättre arbetsplats. Jag hugger tag i allt. Det ska kännas kul att gå till jobbet, nu och framöver, säger Conny, kundrådgivare och kontaktombud på Handelsbanken i Bollnäs.

Vilka frågor brinner du för?
-Jag tror jättemycket på utveckling. Att det finns möjlighet att utvecklas på arbetsplatsen. Annars arbetar jag generellt för att vår arbetsplats ska bli ännu bättre. Idag pratade vi om att det är för lyhört på kontoret, kunderna hör vad kollegorna säger i landskapet.

-Vi tampas också med ett ökat kundtryck, många vill bli kund hos oss då vi har förmånliga öppettider, 10–15 alla dagar, men alla ansökningar tar tid att hantera. Fler ringer också in med frågor om sina placeringar och bolån, och vi hinner inte med det som vi har planerat. Det skapar en stor stress. Men det är mycket garv på arbetsplatsen också. Allt kan man inte påverka och då skrattar vi åt eländet.

När känner du att du gör skillnad?
- Jag har svårt att hålla tyst om jag ser något som är fel, eller om det är något som kan förbättras. Genom att ta saker vidare känner jag att jag gör nytta för medlemmarna. Jag har hela tiden haft bra chefer att jobba med, som inte har blivit förvånade över något jag lyft.

Hur skulle du beskriva ditt uppdrag som förtroendevald?
-Att vara länken mellan kollegor och chef, samt länken mellan klubben och medlemmen, så att man kan ställa frågor direkt. Det ska vara korta vägar.

Vilken betydelse har facket på arbetsplatsen tycker du?
-Facket är jätteviktigt. Det ska vara enkelt och naturligt och ta upp frågor. Det ska inte finnas någon tvekan på kontoret om vem som är kontaktombud. Det gäller att vara aktiv och synlig, visa på att vi finns.

-Exempelvis använder jag mig av Finansförbundets värderingskortlek och sätter upp ett kort lite då och då på kylskåpet i lunchrummet för att påminna om att vi finns och vad vi står för. Sen bjuder jag in till fika ibland och delar ut material likt sadelskydd nu när cykelsäsongen är i gång.