Han vill öppna dörrarna för teckenspråkiga

Socionomen Erdem Akan vill bygga broar mellan dövsamhället och majoritetssamhället. Han är grundare av företaget Kompetenskompassen och kämpar för en mer inkluderande arbetsmarknad, där teckenspråksanvändare ses som en tillgång.

Erdem Akan är själv döv sedan födseln och kallar sig ”dövstolt”.

− Om det kom en mirakeltablett som gjorde att jag kunde prata och höra skulle jag avstå från att ta den, förklarade han när han föreläste på Finansbranschens mångfaldsdag, som arrangeras av BAO och Finansförbundet.

Han upplever att många arbetsgivare är onö­digt rädda för att anställa döva.

− Det finns en stor kunskapsbrist och osä­kerhet hos arbetsgivare som gör det svårt för många döva att komma ut på arbetsmarkna­den. Det vill vi förändra med ett kunskapslyft som öppnar dörrar för de som står utanför. Små saker gör stor skillnad, säger han.

Genom Kompetenskompassen erbjuder Erdem Akan den förberedande arbetsmark­nadsutbildningen Yrkesintroduktion för teckenspråkiga, som ges via Arbetsförmedlingen. Han erbjuder också starta företag-rådgivning på teckenspråk via Stockholms stad. Hans företag vänder sig även till arbetsgivare med utbild­ning, konsultation och vägledning.

Han tycker att många arbetsgivare har en tendens att överdriva hindren när det kommer till att anställa teckenspråkiga.

− Visst finns det arbetsuppgifter som döva har svårt att utföra, som att prata med hörande i telefon, men de flesta hindren går att komma runt. Arbetsförmedlingen kan involveras, till exempel för att göra arbetsplatsen tillgänglig med tekniska hjälpmedel som bildtelefon med tolk på distans, säger han.

Han nämner även andra tekniska lösningar som hörselslingor, blinkande ringklockor, teckenspråksappar och program som omvand­lar tal till text.

− Jag vill uppmuntra fler arbetsgivare att anställa döva. Man kan ju börja med att ta emot en praktikant. Något många inte tänker på är att vi döva är väldigt vana vid att anpassa oss. Vi vet precis hur vi ska göra för att kom­municera med hörande, säger han.

Inkluderande med runda bord

Att skapa en arbetsmiljö som är inkluderan­de för teckenspråkiga kan faktiskt handla om något så enkelt som att ha runda bord.

− Vi döva behöver kunna se varandra när vi tecknar, förklarar Erdem Akan.

Vid sidan av arbetsgivarnas fördomar ser han att man som döv också kan få problem i arbetslivet genom att man hamnar utanför på arbetsplatsen.

− Att vara ensam döv kan så klart vara tråkigt. Man kanske missar information och pratet under fikarasten. Om ens kollegor bara kan lite, lite teckenspråk gör det stor skillnad, säger han.

Han tror också att man, kollegor emellan, kan komma långt i kommunikationen bara på ren vilja.

− Använd kroppsspråket, hitta på egna teck­en, var lite kreativ! Många döva är bra på att läsa på läppar, och det går ju också att använda papper och penna. Det beror på individen vad man föredrar.

Systembolaget visar vägen

Erdem Akan nämner Systembolaget som exempel på en arbetsgivare som går före och anställer många döva. Döva medarbetare ute i butikerna brukar ha skyltar eller tryck på sina kläder där det framgår att de är tecken­språkiga.

− Om man vill erbjuda bra service åt kunder som är döva är det så klart väldigt viktigt att ha teckenspråkig personal, säger han.

Han pekade också på betydelsen av att ha en hemsida och kundtjänst på teckenspråk, om man som bank vill locka döva och hörselskadade kunder. Erdem Akan ser även att en utmaning som många döva upplever i kontak­ten med sin bank är att det ofta inte går att få hjälp via telefon.

− Handläggarna vill hela tiden att vi ska komma in till kontoret. Det är tröttsamt. Det måste finnas större förståelse för att vi kan ta hjälp av tolk utan att det förstör sekretessen.

Text: Charlie Olofsson

Fem råd för att underlätta för hörselskadade och döva

1. Använd runda bord, ha bra belys­ning, lägg fram papper och penna.
  2. Prata direkt till den döva och inte till teckenspråkstolken.
  3. Använd hörselslingor och annan hörselteknik som blinkande dörr­klocka, telefon och brandlarm.
  4. Ha en hemsida och kundservice på teckenspråk.
  5. Använd teckenspråkstolkar.

Nyhetsbrev från BAO och Finansförbundets centrala jämställdhets- och mångfaldskommitté

Olika men ändå lika nummer 1 2023

Tillsammans med 30 000 kollegor