Med mångfald som affärsmål

En trappa i fem steg har hjälpt avdelningen Fixed Income Sales på Nordea, att jobba systematiskt med jämställdhet och inkludering.

Bankernas handlarrum är av tradition mansdominerade och omgärdade av myter. När miljön skildras på film är det ofta stökigt och högljutt.

− Det är det arvet jag kämpar för att få bort, säger Philip Erlandsson.

Han menar att miljön i handlarrummet, och normerna som har bakats in i den, avskräcker många potentiella talanger. På 1980- och 1990-talen kunde det vara motiverat att skrika för att snabbt nå fram med information till berörda kollegor, men den tekniska utvecklingen har förändrat jobbets förutsättningar.

− Numera får alla informationen digitalt men vi har ändå fortsatt att skrika åt varandra. Utan rätt hantering från ledarna på golvet kan detta leda till en psykologiskt otrygg arbetsmiljö, säger han.

Fysiska miljön en del av arbetet

Philip Erlandsson och medarbetarna på hans avdelning, Fixed Income Sales, jobbar sedan 2017 systematiskt med jämställdhet, mångfald och inkludering som affärsmål.

Under ett föredrag på Finansförbundets och BAO:s mångfaldsdag i november berättade han om modellen som de har arbetat utifrån. Det är en trappa med fem steg: Inkludering, kom­petenshöjning, arbetsmiljö, affärsresultat och prestation.

Philip Erlandsson beskriver hur mångfalds­arbetet, och nytänkandet som det har fört med sig, har gett ringar på vattnet inom verksamheten. När ett beslut om en omfattande reno­vering av Nordeas handlarrum fattades, passade man på att inkorporera ombyggnationen i mångfaldsarbetet.

− Vårt mål var att gemensamt skapa det finaste rummet i regionen och industrins högst presterande handlarrum, säger Philip Erlandsson.

Förr var det viktigt att handlarrummen var stora och öppna, så att rätt personer kunde höra varandra skrika, men så är det inte idag, konstaterar han.

− De här rummen var så stora att det kunde sitta människor där och jobba tillsammans i decennier utan att någonsin träffas, säger han.

Idag tror han att det viktigaste för att nå framgång är just att skapa möjlighet för möten.

− Nya interaktioner leder till nya idéer, säger han, och berättar att de under renoveringen har tänkt mycket på hur medarbetarna kom­mer att röra sig i lokalen, med målet att under­lätta spontana möten.

Arbetar för åldersmångfald

Att man har lyckats öka andelen kvinnor tror Philip Erlandsson beror på att man genom att utmana normerna har fått fler kvinnor att söka sig till enheten, och vilja stanna kvar. Han tror också att de inom ledningen har blivit mer medvetna om hur man rekryterar rättvist.

Det är just för framgångarna på jämställd­hetsområdet som Philip Erlandsson och hans enhet har prisats, men jämställdhetsfrågorna är del i ett större mångfaldsarbete.

− Vi jobbar till exempel stenhårt nu för att få mer åldersmångfald, säger han.

Han ser ett stort engagemang för mångfaldsfrågor bland sina medarbetare. Att inkludera och engagera så många som möjligt tror han är en nyckel till att nå framgång.

Samtidigt tror han att man som chef ska akta sig för att lägga för mycket fokus på en eventu­ell motstridig minoritet.

− Du måste försonas med att du kanske inte kommer få med dig alla.

Text: Charlie Olofsson

Philips tips för framgång i mångfaldsarbetet

1. Sätt igång! Mångfalds­arbete kräver tålamod, men låt inte det hindra er från att börja.
  2. Engagera så många medarbetare som möjligt.
  3. Hantera utbildning om mångfaldsfrågor på samma sätt som all annan kompetens­utveckling. Det är lika viktigt.
  4. Uppmuntra de som vill vara med och driva arbetet. Lägg inte för mycket energi på att försöka engagera en ovillig minoritet, men bemöt deras argument.

Juryns motivering

”Med ett brinnande intresse och engagemang för inkludering, arbetsmiljö och mångfald har Philip Erlandsson på ett inspirerande sätt för­bättrat miljön på handlargolvet på Fixed Income, Nordea Markets.

När könsfördelningen 2017 var 90/10 till männens fördel, införde Philip jämställdhet, mångfald och inkludering som tydliga affärs­mål för enheten. Samma enhet har nu 2022 en könsfördelning på 57/43, vilket är en remarkabel förändring.

Genom att inkludera medarbetare och delegera ansvar har avdelningen blivit en mer attraktiv, öppen, tillitsfull och mångfacetterad arbetsplats där också åldersmångfald har blivit en självklar­het. Philip har på ett föredömligt sätt visat att stora förändringar kan ske genom att målmedve­tet sätta fokus på jämställdhets- och mångfalds­frågorna.”

Till minne av Anna C Persson-Collert

Annas jämställdhets- och mångfaldspris instiftades 1993 till minne av Anna C Persson-Collert. Priset delas årligen ut till enskild person, företag, klubb, projekt eller arbetsgrupp inom bank- och finansbranschen för goda insatser inom jämställdhets- och mångfaldsarbetet.

Fokus på goda exempel

Priset ska sätta fokus på goda exempel på aktiviteter för en ökad jämställdhet och/eller mångfald: könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Nyhetsbrev från BAO och Finansförbundets centrala jämställdhets- och mångfaldskommitté

Olika men ändå lika nummer 1 2023

Tillsammans med 30 000 kollegor

• Stöd nära och personlig rådgivning