Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivaren ansvarig för att arbetsmiljön är god och att ingen blir sjuk, skadar sig eller dör på grund av sitt arbete. Lagen innehåller grundläggande regler som gäller för alla anställda och att arbetsgivaren är skyldig att anpassa arbetsförhållandena till människors olika fysiska och psykiska förutsättningar. Arbetsmiljölagen innehåller också regler om hur samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare ska gå till.
Arbetsmiljölagen innebär att:
- Arbetsgivaren och arbetstagare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö.
- Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och ska vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa eller olycksfall.
- De anställda ska medverka i arbetsmiljöarbetet, följa föreskrifter och delta i att genomföra de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö.
- Det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) ska vara en ständigt pågående process.
- Som arbetsmiljöombud har du rätt att få vara med i hela processen för det sytematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) och du har rätt till den tid och utbildning som uppdraget kräver.
Om arbetsmiljölagen inte följs
Arbetsmiljöverket ansvarar för tillsynen av att arbetsmiljölagen följs. De kan genomföra inspektioner och ge förelägganden eller förbud om arbetsmiljön inte uppfyller lagens krav. Om arbetsmiljölagen inte följs kan det leda till sanktioner, såsom böter eller andra rättsliga åtgärder.
Arbetsmiljöföreskrifter
Arbetsmiljöverket specificerar lagen genom att utfärda föreskrifter, så kallade AFSar, som utvecklar och preciserar lagens bestämmelser. Föreskrifterna är regler och allmänna råd som kompletterar arbetsmiljölagsiftningen och syftar till att säkerställa en säker och hälsosam arbetsmiljö. De täcker alla olika arbetsmiljöfrågor, i olika branscher och områden, såväl den fysiska som den organisatoriska och sociala arbetsmiljön
Är du företroendevald? Läs mer om arbetsmiljöföreskrifter.