
Finansmarknadsregleringen utökas i ett rasande tempo, bland annat för att uppnå viktiga syften som att förebygga finansiella kriser, motverka finansiell brottslighet och säkra att det finansiella systemet bidrar till en hållbar utveckling.
För att belysa vilken påverkan dessa regelverk har på finansanställdas arbetsmiljö, har Finansförbundet nyligen genomfört en enkätundersökning bland sina medlemmar. Resultatet visar en finansbransch vars medarbetare dignar under en ohållbar arbetsbelastning.
”Finansförbundet har länge haft ögonen på arbetsmiljöproblemen på grund av det ökande antalet regleringar. Men enkätresultatet visar att situationen är mer akut än väntat”, säger Finansförbundets nyvalda ordförande Camilla Linder.
I arbetet med regelefterlevnad upplever 71 procent av de finansanställda svårigheter att hinna med sina arbetsuppgifter under ordinarie arbetstid. Nästan varannan svarande upplever detta i hög eller mycket hög grad. 73 procent svarar att det förekommer att de jobbar övertid för att hinna slutföra dokumentationen enligt regelkraven. För 20 procent händer detta ofta.
Av de som jobbar övertid för att hinna med regelkraven svarar 54 procent att chefen aldrig eller bara ibland känner till detta. Det innebär så kallad ”dold” övertid, eftersom den inte är beordrad eller godkänd av ledningen och därmed inte heller ger någon lön.
”Det är helt oacceptabelt att så många finansanställda behöver jobba övertid för att hinna med, dessutom utan att få betalt för sitt arbete”, säger Camilla Linder.
Av de svarande upplever 67 procent rädsla att göra fel och ställas personligt ansvarig i arbetet med regelefterlevnaden. 43 procent upplever det i hög eller mycket hög grad. Rädslan är särskilt tydlig bland de svarande som arbetar som rådgivare, där drygt 6 av 10 svarar att de upplever detta i hög eller mycket hög grad.
Rädslan tycks vara befogad. 23 procent uppger att ansvaret faktiskt läggs på individen om något blir fel. 47 procent svarar att ansvaret läggs både på dem som individer och på verksamheten som helhet.
”Det är allvarligt att ansvar och resurser inte möts, med tanke på hur viktiga uppgifter som ligger på de finansanställda”, säger Camilla Linder.
De små marginalerna påverkar även kunderna. Av de svarande med kundkontakt upplever 75 procent att arbetet med regelefterlevnad innebär svårigheter att hinna ge god service till kunder. 43 procent upplever detta i hög eller mycket hög grad.
”I förlängningen påverkas inte bara de finansanställda av otillräckliga resurser, arbetsgivarna förlorar förstås också på att tiden inte finns till att ge alla kunder god service”, säger Camilla Linder.
Om Finansförbundets enkät:
Enkäten gick ut till Finansförbundets medlemmar den 18 september.
Enkäten var helt anonym och skickades till 24 421 medlemmar.
Enkäten stängdes den 30 september. Totalt inkom 1 748 svar, vilket innebär en svarsfrekvens på 7,2 procent.
Se utförligare enkätresultat i PDF.
Läs också:


