Så betalar du medlemsavgiften

Du kan betala din avgift genom löneavdrag, autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Läs mer om de olika betalsätt som finns.

Löneavdrag

Du som jobbar på en större bank kan ibland betala din avgift genom löneavdrag. Det innebär att din arbetsgivare betalar in medlemsavgiften till Finansförbundet och de gör sedan ett avdrag för det på din lön varje månad. Om löneavdrag finns som alternativ där du arbetar, får du detta betalalternativ automatiskt.

Du som inte betalar via löneavdrag kan välja på autogirobetalning, att betala med e-faktura eller pappersfaktura. Du får automatisk en pappersfaktura om du inte gör ett aktivt val.

Autogiro

För att underlätta din betalning rekommenderar vi dig att lägga din medlemsavgift på autogirobetalning. Det gör du enkelt genom att logga in på din internetbank. En del banker erbjuder den här tjänsten via sin app men inte alla. Logga därför in på internetbanken via en webbläsare på dator eller surfplatta för att säkert hitta funktionen.

För att kunna anmäla autogiro måste kontot vara kopplat till dig. Om du delar kontot med någon eller har anmält autogiro till någon annans konto så fungerar det inte

1. Logga in på din internetbank
  2. Leta fram Anmäl autogiro
    Anmäla autogiro brukar finnas ihop med betalning och överföring
  3. Sök fram Finansförbundet (BG 5175-8357) och välj sedan Anmäl
    Om din bank frågar efter betalarnummer ska du ange ditt tiosiffriga personnummer utan bindestreck. ÅÅMMDDXXXX

Anmäl via bankgiro-centralen

Du kan även anmäl autogiro hos bankgiro-centralen.

E-faktura

Du kan även välja att få din faktura elektroniskt direkt till din internetbank. Du registrerar enkelt tjänsten e-faktura genom att logga in på din internetbank, funktionen finns även hos vissa banker direkt i appen

För att kunna anmäla e-faktura måste kontot vara kopplat till dig. Om du delar kontot med någon eller har anmält e-faktura till någon annans konto så fungerar det inte.

1. Logga in i på din internetbank
  2. Leta fram anmäl e-faktura
    Anmäla e-faktura brukar finnas ihop med betalning och överföring.
  3. Sök fram Finansförbundet och välj oss som betalningsmottagare för e-faktura.

Pappersfaktura

Du som inte har löneavdrag på din arbetsplats och inte valt autogirobetalning eller e-faktura kommer få en pappersfaktura hemskickad varje månad.