Chef och medlem

Finansförbundets chefsverksamhet skapar bra förutsättningar för dig i din roll som ledare och chef genom att erbjuda dig kurser, seminarier och tillgång till olika verktyg och medlemsförmåner.

Finansförbundet är ett fackförbund genom hela karriären – från nyanställd till hög chef. Förbundets styrka är branschkunskapen och den lokala närvaron med möjlighet till direkt inflytande och påverkan. Våra duktiga förtroendevalda finns på nästan alla arbetsplatser i branschen och arbetar för samtliga medlemmars rättigheter – chef som medarbetare.

Finansförbundet är även det största förbundet inom finanssektorn och vårt kollektivavtal ger dig de bästa villkoren. Avtalet är specifikt anpassat för branschen och bygger på långtgående förhandlingar mellan fack och arbetsgivare.

Utveckla ditt ledarskap

Genom våra seminarier och andra aktiviteter som arrangeras regelbundet kommer du att få möjlighet till kompetensutveckling inom ledarskap, personlig utveckling och ges tillfällen att byta erfarenheter med andra chefer.

Vi erbjuder regelbundet följande kurser/aktiviteter:

• Ny som chef - grundutbildning
  • Samtal med svåra besked - med erbjudande om personlig coachning
  • Ledarskapsdagarna - fokusera på ditt ledarskap och din utveckling
  • Handledning - professionell handledning i sin chefsroll

Läs mer om de återkommande kurserna och aktiviteterna.

Förutom dessa återkommande kurser/aktiviteter arrangerar vi seminarier inom aktuella områden. Inbjudan skickas via e-post till dig som chefsmedlem. Du kan även hålla koll i vårt kalendarium.

Sveriges största chefsnätverk

Som chefsmedlem i något av fackförbunden Finansförbundet, Unionen samt Vision tillhör du Sveriges största chefsnätverk! Vi erbjuder mötesplatser med andra chefer, ledarskapsutbildningar, ledarskapscoachning och mycket annat. Tillsammans coachar vi över 100 000 chefer i deras professionella utveckling.

Rådgivning och stöd

Du som är chef kan få hjälp med individuell rådgivning, förhandlingshjälp och juridiskt stöd från din klubb eller Finansförbundets jurister och ombudsmän. De flesta större fackklubbar har specifika ombud som har hand om chefsfrågor.

Läs mer om rådgivning och stöd för chefer

Centralt medlemskap

Medlemmar med ställning som verkställande direktör, vice verkställande direktör eller annan central befattning kan få ett centralt medlemskap. Eftersom den lokala fackliga klubben inte kan förhandla för dig har du rätt att få stöd och rådgivning centralt från förbundet.

Kontakta fackliga rådgivningen för mer information om chefsrådgivning och centralt medlemskap.