Värdet av ett kollektivavtal

Ett kollektivavtal är ett frivilligt avtal som kan tecknas mellan Finansförbundet och din arbetsgivare eller din arbetsgivares arbetsgivarorganisation om anställningsvillkoren på ditt jobb. Det ger dig och dina arbetskamrater en bra grund att stå på när det gäller lön, pension och andra förmåner.

Kollektivavtal inom bank- och finansbranschen fungerar som en lägstanivå, men inte som en begränsning. Det innebär att du alltid kan höja din lön ytterligare och få fler förmåner när du förhandlar på egen hand, eller med stöd av fackliga representanter på arbetsplatsen.

Hur mycket är ett kollektivavtal värt för dig? Vi har tagit fram ett antal räkneexempel som visar hur kollektivavtalet ger dig tiotusentals kronor mer i plånboken varje år.

Ta vara på ditt kollektivavtal

Många tar förmånerna på jobbet för givet. Extra semesterdagar, ersättning för övertid och extra pengar när du är föräldraledig kan verka självklart, men det är det inte. Oftast beror förmånerna på att vi har förhandlat fram ett riktigt bra kollektivavtal som gäller på din arbetsplats.

Andra verkar tycka att "min arbetsgivare är schyst, jag behöver inte facket". De flesta chefer är hyggliga, men det innebär inte att han eller hon behöver lyssna på dig. Ett kollektivavtal är bindande och skyddar dig mot till exempel lönesänkningar och ger dig rätt att löneförhandla varje år. Det skyddar också din pension om din arbetsgivare går i konkurs.

Verksam inom bank- och finansbranschen? Är du osäker på om du har kollektivavtal eller vill ha hjälp att teckna ett på din arbetsplats? Då kan du ta kontakt med den fackliga rådgivningen.

TCO har tagit fram en film "Like a Swede", där den stenrike amerikanen Joe upptäcker fördelarna med den svenska partsmodellen.Like a Swede

TCO har tagit fram en film "Like a Swede", där den stenrike amerikanen Joe upptäcker fördelarna med den svenska partsmodellen.

Se filmen Like a Swede

Business like a SwedeBusiness Like a Swede

TCOs uppföljare till Like a swede. Den här gången visar filmen en framgångsrik kvinna som driver ett företag enligt den svenska partsmodellen.

Se filmen Business like a Swede!

Vanliga frågor och svar

Fler frågor och svar