I snart 20 år har Susanne Anderberg varit aktiv i Finansförbundet, med ett brinnande intresse för arbetsmiljöfrågor. Idag är hon huvudskyddsombud för Nordea i Sverige och för henne är det tydligt att arbetssituationen för medarbetarna har blivit tajtare och resurserna färre.
– Flera personer gjorde samma sak tidigare, nu har de enklare uppgifterna blivit digitala och de uppgifter som är kvar är mer komplexa och tar längre tid. Samtidigt avlöser de digitala mötena varandra och de naturliga pauserna försvinner. Hur påverkar det oss egentligen?
Tuffa möten med kunder
Den senaste medarbetarundersökningen på Nordea visar att medarbetarna trivs och mår bra. Samtidigt vittnar Susanne om att det är en tuff vardag på flera håll men framför allt för medarbetare som har direktkontakt med kunder via telefon, chatt, mejl eller fysiska möten.
– Jargongen från kunderna är tuffare och hot och påhopp som rör utseende, ålder och härkomst blir allt vanligare, eller att kunder känner sig diskriminerad om de inte får öppna ett konto hos oss. Vi blir budbärarna som får stå i skottlinjen. Det är ingen bra arbetsmiljö för medarbetarna. Här måste vi säkerställa att medarbetarna får rätt verktyg för att kunna hantera situationen.
Hårdare samhällsklimat
Finansförbundets senaste undersökning, Stress-rapporten, visar att den ökade ekonomiska oron i samhället riskerar att sätta ytterligare press på de finansanställdas redan späckade vardag. I undersökningen som är gjord av Novus svarar fem av tio att stress och press är ett arbetsmiljöproblem på arbetsplatsen och åtta av tio anger att hög arbetsbelastning är orsaken.
– Pandemin har satt sina spår, sedan kom kriget och nu hela det ekonomiska läget med hög inflation och ränteuppgång. De som träffar kunder, privat och på företagssidan sätts i en svår situation. Framför allt blir detta extra tungt för nya medarbetare som inte har hanterat en ekonomisk kris tidigare. I media lyfts att man ska kontakta sin bank, det bidrar till allt tuffare dialoger med kunder om för dem helt livsavgörande frågor.
Rätt stöd för medarbetarna
För att få till en förändring vill Susanne se att rätt stöd ges till medarbetare och ledare, bland annat konkreta verktyg för att stötta vid svåra kundmöten samt enklare incidentrapporteringssystem som går att följa upp. Hon tror även att arbetsmiljöombudens roll kommer bli allt viktigare när arbetssituationen blir tuffare på arbetsplatserna, genom att vara en röst för medarbetarna, via samverkan med arbetsgivaren och aktivt trycka på lite extra.
– Finns det ett arbetsmiljöombud kan förhoppningsvis svåra dilemman lyftas fram. Arbetsmiljön är så viktig. Mår vi bra — gör vi ett bättre jobb. Det blir win-win för alla.