Nytt jobb

När du byter jobb bör du byta lön. I samband med jobbyte har man ofta möjlighet att få större löneökningar. Det gäller både när du byter jobb inom företaget och när du byter till ett annat företag.

Kolla löneläget

Ta reda på löneläget på den nya arbetsplatsen, genom att kontakta företagets fackliga representant. Om det inte står ett namn i annonsen kan du få uppgifter via Kontakta oss. Du kan också titta på lönestatistik för den nya tjänsten eller kontakta Finansförbundets fackliga rådgivning.

Ditt lönebud

I samband med rekryteringar kan företag vara beredda att betala lite mer. Lägg dig därför inte för lågt. Det är ofta möjligt att komma in på en lön som är högre än snittet. Var inte rädd för att blir av med jobbet för att du ger ett högt lönebud. Så länge du visar att du är villig att förhandla, och att det inte är ett ultimatum, så är det ingen fara.

Fråga även arbetsgivaren när nästa lönerevision för dig blir. Om du behöver vänta i mer än ett år kanske du ska ange ett högre lönebud.

Prata lön så sent som möjligt

Vänta så länge som möjligt med att diskutera lön. Din förhandlingsposition blir starkare ju längre in i processen ni har kommit. När det nya företaget väl har bestämt sig för att anställa dig så krävs det ganska mycket för att de ska ändra sig. Då har du ett bra förhandlingsläge.

Om du inte får den lön du vill ha kan du ge kompromissförslag. Det kan till exempel vara en ny förhandling om tre eller sex månader, fler semesterdagar, kortare arbetstider eller möjlighet att få gå specialkurser.

Kollektivavtal höjer värdet

En faktor att ta hänsyn till är om den nya arbetsplatsen har kollektivavtal. Det kan vara värt mycket! Många tar förmånerna på jobbet för givna. Extra semesterdagar, ersättning för övertid och extra pengar när du är föräldraledig kan verka självklart. Men det är inte.

Läs mer om vad ett kollektivavtal är värt.