Information gällande varsel om konflikt på Klarna Bank AB

Nytt 3/11: Unionen och Sveriges Ingenjörer har tagit stort ansvar i att driva processen om kollektivavtal vid Klarna och meddelade under fredagskvällen, tillsammans med Klarna, att strejken är avblåst. Ett kollektivavtal är tecknat med Finansförbundet och BAO, arbetsgivarna inom bank och finans.

Information in English

Se pressmeddelandet

Tidigare information:

Unionen och Sveriges Ingenjörer har varslat om strejk för tjänstemän anställda på Klarna Bank AB:s huvudkontor i Stockholm. Varslet gäller för medlemmar i Unionen och Sveriges Ingenjörer, inte dig som medlem i Finansförbundet. Finansförbundet förhåller sig neutrala till konflikten.

Varslet
om strejk för medlemmar i Unionen och Sveriges Ingenjörer omfattar en fullständig arbetsnedläggelse för tjänstemän anställda på huvudkontoret i Stockholm, Sveavägen 46. Samtidigt förklaras dessa arbetsuppgifter lagda i blockad. Varslet gäller för medlemmar i Unionen och Sveriges Ingenjörer. Om parterna inte lyckas komma överens så träder konfliktåtgärderna i kraft tidigast tisdagen den 7 november 2023 klockan 10.30.

Så förhåller sig Finansförbundet och det här gäller för dig som medlem

Finansförbundet ställer sig hittills neutrala i konflikten mellan Unionen och Sveriges Ingenjörer och Klarna. Det innebär att du som medlem kan och ska utföra ditt vanliga arbete. Du har däremot rätt att neka att utföra strejkbelagda uppgifter, det vill säga uppgifter som en kollega som strejkar brukar utföra.

Du har inte rätt att ensam gå ut i strejk som medlem i Finansförbundet i dagsläget eftersom vi ställt oss neutrala.

Frågor och svar om pågående konflikt på Klarna

Finansförbundet är inte part i förhandlingarna mellan Unionen, Sveriges Ingenjörer och Klarna, därav tas heller inga beslut om stridsåtgärder (strejk) bland våra medlemmar. Finansförbundet förhåller sig neutrala till varslet.

Eftersom Unionen har bett Finansförbundet att hålla sig neutrala till stridsåtgärderna genomför vi för tillfället inte heller någon sympatistrejk.

Neutralitet betyder att en arbetstagare som inte är uttagen i konflikt inte är skyldig att utföra arbete som omfattas av åtgärderna i arbetskonflikten (strejk eller blockad). Den anställda har laglig rätt att neka att utföra strejkbelagda uppgifter men kan utföra sitt vanliga arbete.

Finansförbundet anser att både Klarna och deras medarbetare vinner på att ha ett kollektivavtal, oavsett vem som är avtalspart. Finansförbundet är generellt öppna för samtal med alla arbetsgivare inom bank- och finansbranschen som vill teckna kollektivavtal. Vi hoppas att Klarna som bank känner samhörighet med bankinstitutens arbetsgivarorganisation BAO. Men vi tar inte initiativ att uppvakta Klarna om avtal i det här läget.

Om du varit medlem i annat fackförbund så tillgodoräknas tiden i det tidigare förbundet om det är en obruten tidskedja mellan medlemskapen. Det vill säga att det inte blir ett glapp mellan medlemskapen. Du måste som tidigare även vara med i en a-kassa.

Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta medlemsservice.

Kontakta medlemservice