Att arbeta som business analyst innebär att omvandla affärskrav till IT-krav och sen se till att alla delar som uppdragsgivaren efterfrågar blir inkluderade. Därefter ställs krav mot systemleverantören och så småningom ska leveransen produktionssättas internt.
– Uppdragen kan vara allt från nya produktkrav, uppdaterade värden i en tjänst till kund eller legala krav som behöver efterlevas. En fråga som är aktuell just nu är att kunden ska kunna pausa sina pensionsutbetalningar. I den frågan samlas flera aktörer i branschen som jobbar med samma systemleverantör, säger Jenny Jegefors-Kolthoff.
Samarbetar med flera roller
Produktägare på affärssidan kontaktar teamet när det är förändringar som behöver göras. Då bedömer den agila produktägaren vad som hinns med och fördelar uppgifter. Scrum mastern ser till att det löpande arbetet fungerar. I rollen samarbetar man även med incident och customer management som hanterar då något går fel i systemet eller det som påverkar kunderna.
– Vi talar om vårt behov men låter leverantören komma med förslag på lösningar som vi sedan väljer från.
Testning, implementering och utbildning av kollegor
Alla leveranser kommer i en testmiljö och där ser Jenny och kollegorna vilka integrationer som behöver göras innan det tas till produktion. Det är Jennys jobb att testa av så att det stämmer med kravställarens beställning. Hon kontrollerar hur det ser ut för kunden och utbildar de kollegor som använder systemet.
– Min roll är att se till att hela kedjan fungerar. Att rätt information och rätt innehåll hamnar på rätt plats i rätt tid.
Varje år kommer sex leveranser från systemleverantören. Utöver egna beställningar är det även standarduppdateringar från systemleverantören. Det behöver teamet förhålla sig till och man har veckovisa avstämningar där man ser till att inget faller mellan stolarna.
– Hur påverkar detta oss? Vad vill och kan vi använda hos oss? Det är ett pussel att lägga och vi måste jobba utifrån de här tidsramarna.
Nyfiken analytiker
Arbetet som Business Analyst är väldigt varierande och det är en förutsättning att vara nyfiken och vilja lära sig mer, säger Jenny. Typiska arbetsuppgifter inkluderar analys av hur förändringar kommer påverka systemet, kunder och handläggare.
Det roligaste med jobbet menar Jenny är variationen av arbetsuppgifter och att ingen dag är den andra lik. Man får hjälpa till om det skett en incident och lösa problemet där man står. Det är också en fördel att få jobba med olika funktioner i hela bolaget och på så sätt lära känna många. För att trivas och lyckas i rollen är det viktigt att tycka om att ha många kontakter och vara i dialog med flera andra funktioner.
– Ibland blir man lite som en projektledare beroende på hur stort projektet är. Man får mycket ansvar.
Sin arbetsplats beskriver hon som ett familjärt företag med ett välkomnande klimat och kompetenta medarbetare.
– Alla är där för att göra ett bra jobb för helheten och det känns inte som något "vi och dom". Vi har ett gemensamt uppdrag.
En utmaning att använda automation klokt
En av de största utmaningarna framåt enligt Jenny är all automatisering som sker. Det ställer höga krav på att förstå och nyttja tekniken på rätt sätt. Det är roligt men också svårt och kräver att man är villig att lära sig och hänga med i utvecklingen. Jenny säger att hon jobbat med samma systemleverantör sedan 2009 och vill fortsätta lära sig mer och förstå ännu bättre.
– Det finns massor kvar att upptäcka och jag är väldigt nyfiken och intresserad av den tekniska utvecklingen!