”SPP Pension & Försäkring har under de senaste åren målmedvetet och strategiskt arbetat för att göra jämställdhet, mångfald och inkludering till en självklar del av företagets kärnverksamhet. Genom ett långsiktigt engagemang har de visat att inkludering inte är en sidofråga – utan en central framgångsfaktor som stärker både medarbetarna, företagskulturen och affären.”
Det är en del av juryns motivering till varför SPP Pension & Försäkring tilldelas Annas jämställdhets- och mångfaldspris 2025. Och för Helena Sandin, HR-chef på SPP och Storebrand i Sverige, är priset en viktig bekräftelse:
– Det är extra roligt att priset är partsgemensamt. Det skapar stolthet både internt och externt. Våra medarbetare känner igen sig i det vi får pris för, och det betyder mycket, säger hon.
Initiativ som gör skillnad
Bakom utmärkelsen ligger ett arbete som pågått i många år. SPP Pension & Försäkring har integrerat jämställdhet och mångfald i hela verksamheten – från rekrytering och lönesättning till ledarskapsutveckling och kultur. Arbetet syns i initiativ som Wellness Day, där medarbetare får lägga arbetstid på aktiviteter som stärker fysisk och mental hälsa, och Pensionspremiären, som utmanar ålderism genom att fira pensionen som en ny livsfas.
– Wellness Day är en förmån som syftar till att skapa förutsättning för långsiktigt hållbara medarbetare. Alla får en halv arbetsdag under året att göra något som främjar den egna hälsan, något som laddar batterierna, säger Frida Tillberg, People Business Partner på SPP Pension & Försäkring och fortsätter:
– Pensionspremiären är en stark röst i samhällsdebatten kring ålderism. Vi ville skapa en positiv bild av att gå i pension – att det är en ny livsfas värd att fira, inte något som markerar slutet. Därför gör vi det lika festligt som ett studentfirande. Vi har bland annat haft parader genom centrala Stockholm. Det är ett sätt att uppmärksamma att pensionen är början på något nytt, och samtidigt driva debatten om hur vi ser på äldre i arbetslivet.
Mångfaldsarbete en del av affärsstrategin
SPP Pension & Försäkring:s arbete går längre än enskilda initiativ och kampanjer. Frågorna om jämställdhet och mångfald är en del av affärsstrategin. Det är ett arbete som kräver tydliga målsättningar och mätbara data som visar att insatserna ger effekt.
– Det måste integreras i allt vi gör. I lönesättning, i hur vi skriver riktlinjer, i våra interna processer. Vi mäter det som går att mäta och visar på förflyttningar. Det är viktigt att leva som man lär – inte tomma ord. Och att prata om varför vi gör vissa saker, säger Helena Sandin.
Internt syns tydliga effekter. Engagemangsmätningar visar att medarbetare upplever en ökad känsla av inkludering, samtidigt som organisationen har arbetat aktivt med psykologisk trygghet.
– När människor känner sig trygga och inkluderade ökar både produktivitet, effektivitet och innovation. Det är en grundförutsättning för att lyckas, säger Frida Tillberg.
Blickar mot en inkluderande framtid
SPP Pension & Försäkring ser stora möjligheter för hela finansbranschen att utvecklas mot en mer inkluderande framtid. De båda hoppas på att perspektivet på mångfald breddas och fördjupas.
– Vi hoppas att branschen fortsätter att bygga miljöer med hög psykologisk trygghet, där människor vågar bidra med sina perspektiv. Det gör oss mer innovativa och ger full utväxling på den kompetens som finns. Samtidigt behöver vi bredda perspektivet på mångfald. Det handlar inte bara om kön, utan också om ålder, arbetssätt och olika erfarenheter. Branschen har mycket att vinna på att tänka större och skapa förutsättningar för att fler ska känna sig inkluderade, avslutar Helena Sandin.