Lön & karriär

Finansförbundet är för individuell lönesättning. Du ska själv kunna påverka din lön genom förändrade arbetsuppgifter, kompetensutveckling och arbetsresultat. Kollektivavtalet fungerar därför som ett golv för din löneutveckling, men aldrig som ett tak. Vi är även övertygade om att livslångt lärande är avgörande både för företagens konkurrenskraft och för medarbetarnas anställningsbarhet.

Branschens enda lönestatistik

Vill du ha koll på löneläget inför lönesamtalet? Eller ska du byta jobb och vill veta vilken ingångslön du ska begära? Som medlem har du tillgång till branschens enda lönestatistik.

Se lönestatistiken för hela branschen.

Så lyckas du i lönesamtalet

För att få ut så mycket som möjligt av ditt lönesamtal är det bra om du är förberedd och vet vad du ska säga.

Läs mer om hur du förbereder dig.

Så blir drömjobbet ditt

Var finns jobben i branschen? Hur skriver du en bra ansökan och vad ska du tänka på vid en anställningsintervju? Här har vi samlat allt du kan tänkas behöva för att få drömjobbet.

Läs mer om att söka jobb.

Kompetensutveckling på jobbet

Vi arbetar för att du ska ges möjlighet till nödvändig kompetensutveckling och ständigt lärande på jobbet under arbetstid.

Läs mer om kompetensutveckling.