Finansförbundets åsikt om: Kundrelationen

De anställda är branschens och företagens ansikte utåt. Anställda med rätt förutsättningar att ge kunden professionell och kunnig rådgivning är företagens och branschens bästa ambassadörer.

Därför tycker Finansförbundet att

• Allt arbete i den finansiella sektorn ska präglas av hög etik gentemot kunden och bidra till att förbättra sektorns anseende.
  • I varje rådgivningssituation ska medarbetarna ha tillräcklig faktakunskap om lagar och regler samt tid och möjlighet att kunna tillämpa god rådgivningssed.
  • Alla som arbetar med finansiell rådgivning ska ges möjlighet till relevant och nödvändig utbildning.
  • Anställda ska ges goda förutsättningar och stöd för att hantera de eventuella kritiska situationer som kan uppstå vid kundmöten.
  • Finansiell folkbildning är viktig ur ett konsumentskyddsperspektiv för att höja kunskapsnivån hos kunder.

Varför är det viktigt?

Det är de anställda som möter kunderna och som är företagets ansikte utåt mot omvärlden. Kundens intryck av företaget påverkas starkt av mötet med företagets representanter. Ett möte som präglas av professionalism, öppenhet, integritet, kompetens och omsorg om kundens ekonomi leder sannolikt till en positiv kundupplevelse. Sådana möten stärker förtroendet för finansbranschen.

Därför är det viktigt att de anställda ges rätt förutsättningar och utbildning för att skapa goda kundmöten och kvalificerad rådgivning. I varje rådgivningssituation ska medarbetarna ha tillräcklig faktakunskap om lagar och regler samt tid och möjlighet att kunna tillämpa god rådgivningssed.

Finansbranschen granskas och kritiseras med jämna mellanrum av medier, politiker och andra opinionsbildare. Oavsett om kritiken är berättigad eller inte, är det de anställda som måste svara på kundernas frågor och kritiska synpunkter. Det är en viktig del av arbetet, men det är av yttersta vikt att arbetsgivarna garanterar medarbetarna bästa möjliga förutsättningar att bemöta kundernas eventuella oro eller kritiska synpunkter.

Att förstå innebörden av finansiella produkter och tjänster, är nödvändigt för de flesta människor. Därför är finansiell folkbildning av största vikt. Väl upplysta konsumenter skapar bättre förutsättningar för en god relation mellan finansbranschens medarbetare och kunderna.

Såväl konsumenter som branschen i stort gynnas av en sund konkurrens mellan svenska och europeiska finansföretag. Finansförbundet förespråkar ett gemensamt och konkurrensneutralt regelverk för finansiella produkter och tjänster inom EU. Det bör också vara enkelt för konsumenten att byta bank, såväl nationellt som internationellt. Överföringar mellan banker, nationellt och internationellt, ska vara snabba och säkra.

Reviderad av förbundsstyrelsen: april 2019.