Finansförbundets åsikt om: Anställningsvillkor

De anställdas rättigheter i arbetslivet bygger på tre delar: arbetsrättsliga lagar, kollektivavtal och det individuella anställningsavtalet.

Kollektivavtalen ska komplettera lagarna, säkerställa villkoren och vara anpassade till både branschen och företagen. Kollektivavtalen innehåller regler som ofta innebär förbättringar jämfört med lagen, som till exempel utfyllnad av lön vid föräldraledighet och sjukdom, stora möjligheter att påverka arbetstiden, längre semester och övertidsersättning. De arbetsrättsliga lagarna och kollektivavtalen ska följas av båda parter. Ett ömsesidigt förtroende mellan parterna skapar förutsättning för samarbete och överenskommelser om bättre villkor för medlemmarna.

Idag har Finansförbundet medlemmar på företag som saknar kollektivavtal. Alla medlemmar är därför inte garanterade de förmåner som ett kollektivavtal ger. Kollektivavtal behövs för att säkerställa villkoren för medarbetarna och undvika konkurrensfördelar genom dumpade villkor. Vår uppfattning är att alla medarbetare ska omfattas av kollektivavtal.

Villkoren i kollektivavtalen kan utvecklas i det individuella anställningsavtalet. På så sätt kan medlemmen få både trygga ramar och utrymme för egna initiativ som kan förbättra balansen i livet. Heltid ska alltid vara en rättighet och deltid en möjlighet för den som själv vill minska sin arbetstid.

Tillsvidareanställning ska vara den huvudsakliga anställningsformen. Det är en viktig del i medlemmens trygghet och bidrar även till kontinuiteten i företagen. Tillsvidareanställda har bättre förutsättningar att delta i företagens långsiktiga utveckling och av anställningsvillkorens utveckling.

För att möta det framtida arbetslivet och utvecklingen i samhället behöver kollektivavtalen kontinuerligt förbättras och utvecklas.

Därför tycker Finansförbundet att

• Alla medlemmar ska omfattas av kollektivavtal.
  • Kollektivavtalen ska ge möjlighet för medlemmar att inom givna ramar träffa överenskommelser med arbetsgivaren om anpassade anställningsvillkor utifrån sina behov.
  • Arbetsgivaren ska organisera arbetet så att medlemmen kan påverka den egna arbetssituationen.
  • Tillsvidareanställning ska vara den huvudsakliga anställningsformen.
  • Heltidsanställning ska vara en rättighet och deltid en möjlighet för medlemmen.
  • Villkoren i kollektivavtalen ska förbättras i takt med utvecklingen i samhället och branschen.
  • Varje medlem ska ha inflytande över sina anställningsvillkor, till exempel kunna påverka arbetstidens förläggning.

Reviderad av förbundsstyrelsen: februari 2017.