Marie Brundin

Nordea

Nyval som ledamot.

Bakgrund och förtroendeuppdrag

Uppväxt i Björklinge, utanför Uppsala. Började på Upplandsbanken (som blivit Nordea) i Uppsala 1985. Jobbat i Nordea i 30 år, huvudsakligen i kundtjänst och som Personlig Bankman. Började i Uppsala men flyttade till Västerås 1991 (pga kärleken) och har sen dess jobbat där.

Suttit i klubbstyrelsen, först Norr & Mellan, numera Banking, sedan 2003 där jag gjort det mesta: sekreterare, vice ordförande, rekryteringsansvarig, informationsansvarig, chefsansvarig och förhandlingsansvarig för olika regioner. Jobbade heltid fackligt 2007-2012 då jag på 50% hade förbundets centrala ”Projektuppdrag Rekrytering” för Nordea, och på 50% jobbade i klubbstyrelsen och i koncernklubben. Var ledamot i förbundsstyrelsen 2010-2012.

Mellan 2012-2015 ca 30% fackligt, från våren 2016 ca 70% fackligt (från det när Bankingklubben bildades). Har suttit i Finansförbundets valberedning under perioden 2014 - våren 2016.

Sitter i koncernklubben igen sen våren 2016, där jag arbetar med rekrytering/medlemsvård, information, utbildning och lite med jämställdhet/mångfald. Jobbar mycket med utbildning, håller sedan 2007 Påverka på förbundsnivå, och även Intro och Aktivera på Nordea-nivå, samt Kontaktombudsträffar mm.

Vad driver dig i ditt fackliga arbete?

Ett stort människointresse, nyfikenhet och ett stort rättvisepatos. Jag tycker inte om att människor behandlas illa.

Jag är en sån som tycker mycket och vill försöka påverka saker till det bättre. Om vi bara pratar med varandra och försöker förstå varandra kan vi ofta hitta lösningar. Jag har svårt att sitta tyst och ”gilla läget” - om jag inte gillar läget…

Jag vill också få andra att förstå det fantastiska med ”facket” och trivs därför med att arbeta med rekrytering av medlemmar och utbildning av förtroendevalda.

Vad kommer digitaliseringen innebära för våra medlemmar?

Det traditionella bankarbetet minskar, när kunderna behövde komma in på bankkontor för att få hjälp med allt. Idag sköter kunderna mycket själva och ställer stora krav på bankerna för att möta upp med ny teknik, snabba svar/tillgänglighet och mer komplexa frågeställningar.

Detta innebär att antalet bankkontor minskar och att nya yrkesroller skapas. Det är spännande om man finns på en ort där banken satsar, men innebär också en minskad arbetsmarknad utanför de orterna/de större städerna, lång pendling eller flytt är inte ett alternativ för alla. Tyvärr har inte bankerna ännu förstått att man kan lägga verksamhet var som helst i landet…

Robotar/datorer kommer att kunna utföra enklare uppgifter som idag sköts av människor. Mer komplexa uppgifter kräver mer utbildning.  Kravet på tillgänglighet och snabba svar från kunderna gör tillsammans med teknik som innebär ”när som helst och var som helst” att vi som fackförbund behöver arbeta med denna flexibilitet och vad det innebär för våra medlemmar, exempelvis titta över regelverk, ge vägledning och stöd så våra medlemmar inte arbetar för mycket, får den vila man behöver och också hur man som chef kan ”hålla koll” på sina medarbetare och ge medarbetarna det de behöver.