Den här webbplatsen innehåller så kallade kakor. En kaka är en textfil som lagras på din dator och som innehåller information.

• Den ena typen sparar en fil som ligger kvar på besökarens dator. Den används till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål, val och intressen.
  • Den andra typen kallas sessionskaka. Under tiden en besökare är inne på en webbsida, lagras den temporärt i besökarens dators minne. Sessionskakor försvinner när du stänger din webbläsare.

Kakor på Finansförbundets webbplats

Här listas de kakor som används på Finansforbundet.se, vad de har för syfte, hur länge de lagras och vad som händer om du som användare inte accepterar kakor.

För att mäta trafik och övervaka kvalitén på finansforbundet.se använder vi Google Analytics och Siteimprove. Det gör vi för att kunna utvärdera och förbättra vår webbplats.

Längst ner på sidan listas vilka kakor som används på webbplatsen.

Om du inte accepterar kakor samlas inte statistik in från ditt besök, men du kommer som sagt inte heller kunna logga in på webbplatsen.

Om du vill läsa mer om vad kakor är och vad lagen säger har Post och Telestyrelsen bra information.

Om du inte samtycker till att kakor används

Du kan neka användningen av kakor genom att välja vissa inställningar på din webbläsare. Internet Explorer hanteras inställningar med kakor under menyn Verktyg-Internetalternativ, klicka på fliken Sekretess. Under Avancerat väljer du hur du vill hantera kakor. I Firefox hittar du inställningarna under Verktyg-Inställningar och fliken Sekretess-Kakor. I Chrome går du in under Inställningar, Visa avancerade inställningar, Sekretess och Innehållsinställningar.

Har du frågor om hur vi hanterar kakor på vår webbplats? Hör gärna av dig till oss.

Följande kakor används på webbplatsen

ASP.NET_SessionId
Tillfällig kaka som används av webbpubliceringssystemet EPiServer för att hålla reda på användarnas besök och inloggning på webbplatsen. Den förfaller när du stänger din webbläsare. Kommer från www.finansforbundet.se och sbtfif.mysoft.no.

EPi:NumberOfVisits
En permanent kaka som används av webbpubliceringssystemet EPiServer för att samla in statistik om antal besök till Finansförbundets webbplats. Kakan innehåller ingen personlig information och används endast för webbanalys. Kommer från www.finansforbundet.se.

.ASPXROLES, .EPiServerLogin, EPiDPCKEY
Tillfälliga kakor som används av webbpubliceringsverktyget EPiServer för att hålla reda på att du är inloggad på webbplatsen. De förfaller när du stänger din webbläsare. Kommer från www.finansforbundet.se.

__RequestVerificationToken
En tillfällig kaka som används vid inloggning för att öka säkerheten vid användningen av webbplatsen. Den förfaller när du stänger din webbläsare. Kommer från www.finansforbundet.se.

_dc_gtm_
En tillfällig kaka som används av verktyget Google Tag Manager och som används för att styra Google Analytics. Den förfaller 10 minuter från det att den sattes eller senast uppdaterades. Kommer från www.finansforbundet.se.

_ga
En permanent kaka som används av webbanalysverktyget Google Analytics för att samla statistik om användningen av webbplatsen. Kakan innehåller ingen personlig information och används endast för webbanalys. Den förfaller två år från det att den sattes eller senast uppdaterades. Kommer från www.finansforbundet.se.

Nmstat
En permanent kaka som används av webbanalysverktyget SiteImprove för att samla statistik om användningen av webbplatsen. Kakan innehåller ingen personlig information och används endast för webbanalys. Den förfaller 1001 dagar efter ditt senaste besök. Kommer från www.finansforbundet.se.

Siteimproveses
En tillfällig kaka som används av webbanalysverktyget SiteImprove för att samla in vad du gör på webbplatsen under ett besök. Den förfaller när du stänger din webbläsare. Kommer från www.finansforbundet.se.

En permanent kaka som används av Finansförbundet för att meddelandet om att kakor används på webbplatsen inte ska visas efter meddelandet har klickats bort av användarna. Den förfaller ett år efter att den sattes. Kommer från www.finansforbundet.se.

MySoftCrmPortalFifAuth
En tillfällig kaka som används av medlemsdatabasen Mysoft och används när förtroendevalda loggar in i den regionala medlemsdatabasen. Den förfaller när du stänger din webbläsare. Kommer från sbtfif.mysoft.no.

Dynatree
En tillfällig kaka som används av medlemsdatabasen Mysoft för att hantera vad som ska visas i verktyget när förtroendevalda loggar in i den regionala medlemsdatabasen. Den förfaller när du stänger din webbläsare. Kommer från sbtfif.mysoft.no.

Fler kakor som sätts på sidor som innehåller videos från Youtube. Det finns mer information att läsa i Googles sekretessavtal (https://www.google.se/intl/sv/policies/privacy/).