Finansförbundet söker statistiker/analytiker

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig ett intressant och utmanande arbete på vår enhet för kommunikation och samhällspolitik. På enheten arbetar vi med att ta fram underlag för förbundets påverkansarbete inom arbetsmarknadsrelaterade och branschpolitiska frågor. Arbetet handlar om att på olika sätt synliggöra och kommunicera finansanställdas utmaningar och arbetsvillkor, finansmarknadens- och arbetsmarknadens utveckling samt bevaka och påverka nationell och internationell lagstiftning. Enheten har tio medarbetare.

Som statistiker/analytiker ansvarar du för insamling, analys, bearbetning, utveckling och sammanställning av olika typer av statistiska underlag. Tjänsten innefattar också utbildningar av förtroendevalda i det partsgemensamma lönestatistiksystemet BESTA samt att coacha de förtroendevalda ute på arbetsplatserna i tillämpningen och förvaltningen av den partsgemensamma lönestatistiken. Tillsammans med vår motpart BAO deltar du även i utvecklingsarbetet av den partsgemensamma lönestatistiken. Du förväntas också ta initiativ till och ta fram olika typer av enkäter och rapporter.

Vi söker

Vi söker en erfaren statistiker/analytiker gärna med bakgrund från någon av arbetsmarknadens parter och/eller finansbranschen. Du har god kännedom om arbetsmarknadsfrågor i allmänhet och arbetsmarknadsrelaterad statistik i synnerhet.

Kunskaper och erfarenheter

Du har mycket goda kunskaper i Excel och i minst ett statistikprogram som exempelvis SPSS, Eviews, SAS eller liknande. Du ska ha mycket goda kunskaper i kvantitativa metoder och databashantering. God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift krävs liksom goda kunskaper i Officepaketet.

Det är en fördel om du har förståelse för hur det är att arbeta i en organisation som styrs av förtroendevalda och gärna erfarenhet från facklig eller annan idéburen verksamhet.

Personliga egenskaper

Som person är du samarbetsinriktad, prestigelös och självgående. För att lyckas i rollen krävs att du har god pedagogisk förmåga samt förmåga att analysera frågor och bryta ner dem i sina beståndsdelar. Du ska ha ett stort intresse för statistik och kan på ett enkelt sätt förklara statistiska och ekonomiska samband.

Vi förutsätter att du delar de fackliga värderingar som är grunden för Finansförbundets arbete. Finansförbundet strävar i alla avseenden efter att vara fritt från diskriminering och erbjuda lika möjligheter för alla.

Vi arbetar löpande med rekryteringen och kommer påbörja intervjuer i början av oktober. Välkommen med din ansökan samt CV till ledigatjanster@finansforbundet.se . För mer information kontakta gärna samhällspolitiska chefen Björn Lundell på 08-614 03 10 eller Unionenklubbens representant Gabriella Stenfelt på 08-614 03 09.

Finansförbundet har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför, vänligt men bestämt, kontakt med mediesäljare och rekryteringsleverantörer i samband med rekryteringen till dessa tjänster.