Finansförbundet söker erfaren ombudsman

Har du bred erfarenhet av facklig verksamhet och är en generalist med förmåga att, med rätt förutsättningar, sätta dig in och bidra i flera av enhetens verksamheter? Då kan du vara den vi söker till tjänsten som ombudsman.

Vi erbjuder

Ett utvecklande arbete på medlems- och förhandlingsenheten som bland annat ansvarar för områdena värvning av medlemmar, utbildning av förtroendevalda, organisering, arbetsmiljöfrågor, medlemsförmåner, juridiskt stöd till medlemmar, förhandling, medlemsregister samt råd och stöd till regioner, klubbar och förtroendevalda.

På enheten är vi drygt 20 kollegor som tillsammans arbetar via förbundets många förtroendevalda med att stötta medlemmarna i deras vardag. Vi arbetar med att ge kvalificerad facklig rådgivning i lag och avtal till våra förtroendevalda och medlemmar.

Då kansliet är litet men med ett brett uppdrag förutsätts det att man som anställd är införstådd på att arbetet är generellt i sin karaktär, och att man inom sin tjänst kan ha ett flertal traditionella ombudsmannauppgifter kopplade samt att vilket specialområde du som ombudsman har kan variera över tid.

Tjänsten är ett vikariat på heltid i sex månader med möjlighet till förlängning. Resor i tjänsten och kvällsaktiviteter kan förekomma.

Vi söker dig som har bred erfarenhet av facklig verksamhet. Du ska vara en generalist med förmåga att, med rätt förutsättningar, sätta dig in och bidra i flera av enhetens verksamheter.

Kunskaper och erfarenheter

Du har relevant universitets- eller högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade genom lång yrkeserfarenhet. Du har arbetat som ombudsman i några år. Ett krav är att du ska ha goda kunskaper i att arbeta med arbetsrättsliga frågor.

God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift krävs liksom goda kunskaper i Officepaketet.

Det är även meriterande om du har erfarenhet av att

• vara fackligt förtroendevald
  • ha arbetat i finansbranschen
  • ha arbetat med utbildningsfrågor inom fackförbund

Personliga egenskaper

Att du har ett värvande och coachande förhållningssätt är en självklarhet.

För att lyckas i rollen ska du vara prestigelös, lyhörd och smidig med en uttalad samarbetsförmåga. Du trivs med att ta dig an utmanande uppgifter och att arbeta resultatinriktat. Du är övertygande, bra på att uttrycka dig och skapa samförstånd.

Vi förutsätter att du delar de fackliga värderingar som är grunden för Finansförbundets arbete. Finansförbundet strävar i alla avseenden efter att vara fritt från diskriminering och erbjuda lika möjligheter för alla.

Välkommen med din ansökan samt CV till ledigatjanster@finansforbundet.se senast den 30 november.  Intervjuer kan ske löpande och tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdatum. För mer information kontakta gärna enhetschef Linnea Björnstam på 08-614 03 92 eller Unionenklubbens representant Anna Eurén på 08-614 03 26 anna.euren@finansforbundet.se

Finansförbundet har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför, vänligt men bestämt, kontakt med mediesäljare och rekryteringsleverantörer i samband med rekryteringen till denna tjänst.