Katarina Nordberg, årets ledare i SEB.

SEB-ledare med öga för omsorg om yrke och person

Katarina Nordberg har får Årets ledartröja 2020 i SEB. Hon får utmärkelsen, som delas ut av Finansförbundet i SEB, för ett ledarskap som kombinerar medarbetarfokus och affärsfokus.

– Det känns fantastiskt, jag är otroligt glad och stolt över den här fina utmärkelsen, säger Katarina Nordberg.

Detta är tolfte året som utmärkelsen Årets ledartröja delas ut av Finansförbundet i SEB. Utmärkelsen, som instiftades 2009, är till för att uppmärksamma det goda ledarskapet och bygger på nomineringar från Finansförbundets medlemmar.

Ledartröjan brukar normalt delas ut i samband med Finansförbundets höstkonferens, men 2020 skedde det naturligtvis på distans. Klubbordförande Anna-Karin Glimström ringde upp Katarina och berättade om utmärkelsen, medan diplom överlämnades av Jessica Lundh, är kontakt- och arbetsmiljöombud i Sundsvall, där också Katarina har sin hemvist.

– Jag blir rörd. Men, det visar också vilka fantastiska människor vi har i min organisation, säger Katarina.

När nomineringen skedde var Katarina gruppchef och fungerade som ställföreträdande chef, men har sedan dess avancerat till enhetschef. Hon har varit med och byggt upp centret sedan starten. Känner hon då igen sig i motiveringen om att kombinera medarbetar- och affärfokus?

– Ja, jag försöker kombinera tydlighet med ett humant perspektiv. Det är viktigt att förklara vårt uppdrag, vår vision och hur vi skapar värde för kunderna. Det skapar delaktighet och tillit om att vi gör det tillsammans.

Det bästa med ledarskapet beskriver hon bland mycket annat att se människor utvecklas.

– Det är många delar som är roliga, att få vara visionär och kreativ och ta fram nya lösningar. Men, det allra roligaste är att se människor växa, att hitta deras starka sidor, ge dem rätt miljö att vara i och att se dem utvecklas. Alla människor är duktiga på någonting och med rätt förutsättningar kan de blomma.

Juryns motivering

”Katarina har i sitt arbete visat att det går utmärkt att kombinera både medarbetarfokus och affärsfokus. Hon har kontinuerligt visat medarbetarna omsorg om både det yrkesmässiga och det personliga. Medarbetarnas välbefinnande och kontinuerliga utveckling har givit banken en högpresterande funktion.”