Hopp om livet post corona

Om man blickar framåt så ser mycket ut att bli bättre på sikt. Men inte allt. Det skriver Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius i sin senaste krönika i branschtidningen Finansliv.

Ju mer vi är tillsammans och Bättre och bättre dag för dag är två inte helt okända dängor som nära på året firar 100 år nu. Jag tänker när jag ser revyartisten Ernst Rolfs båda låttitlar att de också speglar samtiden. Om man blickar framåt – och det brukar jag försöka göra – så ser mycket ut att bli bättre i världen och i Sverige på sikt.

Mycket har blivit bättre och inte sämre de senaste decennierna: svensk ekonomi har fördubblats men koldioxidutsläppen minskat med 27 procent; utsläppen från svenska bilar har minskat med en femtedel men antalet bilar ökat med 1,2 miljoner; utsläppen från konsumtion från utlandet minskar. Vår livsstil har alltså ur vissa perspektiv blivit mer hållbar.

Alla vi som verkar i finansbranschen bidrar till ökad tillväxt och välstånd. Finansbranschen är den största inbetalaren av bolagsskatt, som finansierar det gemensamma, bygger trygghet, bidrar till arbetstillfällen och därmed åter till tillväxt och välstånd.

”Alla får vi våra slängar, lyckan hänger inte bara på pengar!” skaldade Ernst Rolf. Ja, även om mycket i arbetslivet blir bättre över tid – bättre arbetsmiljö, större inflytande – så kan man inte säga samma sak om just pengarna – lönerna. Löneutvecklingen för hela branschen var god under 2020. Men fördelningen!? Inte minst ur ett jämställdhetsperspektiv.

Vi var många som hoppades på en trend i rätt riktning, och enstaka gupp i gatan får inte stå i vägen för ett arbete för förändring över tid. Men inte längre. När guppen återkommer går de från enstaka till tendenser till trender. Då måste vi reagera. Arbetet för mer jämställda löner behöver stärkas. NU!

Även i mörkret under coronapandemin finns det hopp. Närmast i form av vaccinationer. På sikt om ett samhälle som i det stora hela faktiskt blir bättre och bättre.

Ernst Rolf sjunger vidare: ”När banker går kaputt och bringar andra med på fall och själv jag följer med, så säger jag i alla fall: bättre och bättre dag för dag”.

Optimisten i honom går det inte att klaga på. Men riktigt så långt ska det inte få gå, hoppas i alla fall jag.

Ulrika Boëthius
Finansförbundet