Dan och David utanför operahuset i Sydney.

Lämnar Sparbanken i Laholm för Sydney

Livet är för kort för att inte följa sina drömmar. I sommar lämnar Dan Olsson landet, jobbet och uppdraget som förtroendevald för ett nytt liv i Sydney, Australien. "Det är nu eller aldrig", säger 55-åringen.

Dan gillar att blicka framåt. Både privat och i jobbet. Det har varit behållningen som förtroendevald på Laholms Sparbank, en arbetsplats som han har haft sedan 2006.

­– Det roliga med uppdraget är att man får en överblick över hela företaget och har möjlighet att påverka framåt. Inte bara det som händer nu, utan också det som ska bli, säger han.

"Det är nu eller aldrig"

Tillsammans med maken David lever Dan ett helt vanligt liv i lilla Skummeslövsstrand utanför Laholm. Men på senare tid har tankarna på att flytta till Davids hemland Australien pockat allt mer på uppmärksamhet. I sommar bär det av.

– När vi väl började fundera så kände vi att det är nu eller aldrig. När jag blir gammal vill jag inte ångra att jag inte tog steget. Skulle det inte fungera så kan vi ju alltid åka tillbaka, säger han.

Söker nya jobb

Till en början ska paret hyra Davids mammas lägenhet. Vad Dan ska göra i sin nya stad är dock inte bestämt. Jobbet som it- och säkerhetsansvarig på banken har gett honom värdefulla kunskaper inom ett ständigt aktuellt ämne. Förhoppningen är därför att jobba med informationssäkerhet även i Sydney. David, som haft olika positioner inom IKEA, hoppas få ett nytt jobb inom samma företag.

– Det blir en spännande utmaning, säger Dan.

Surfparadiset nästa

Såväl familjen med föräldrar och syskon som kollegorna kommer att bli saknade.

– Det är väl kanske den svåra biten, att lämna. Men så har ju David levt länge. Det är kanske rättvist i ett förhållande. Och så finns så mycket teknik idag, det får uppväga avståndet, säger Dan.

Vad säger kollegorna?

– De flesta säger att det är så man ska göra. Jag noterar även en liten underton att de själva kanske inte har följt sina drömmar. Men mest är de glada. Det är kanske ett dåligt betyg till mig!

Vad vill du göra mer av i Australien?

– Vi gillar att bada i havet. Det finns en strand som heter Tamarama som ligger lite avsides i Sydney. Sedan har vi ytterligare en dröm om att några år framåt i tiden flytta norrut till ett litet ställe i trakten av surfparadiset Byron Bay. Det känns väldigt trevligt.