Vår styrka bygger vi tillsammans genom att hjälpas åt

Att vi är starkare tillsammans är knappast bara en klyscha. När tiderna känns mer otrygga betyder det mycket att vi blivit fler. Det skriver Finansförbundets 2:e vice ordförande Camilla Linder i sin senaste krönika i branschtidningen Finansliv.

”Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll.” Så beskrev Astrid Lindgren Pippi Långstrump. Visst är vi snälla – åtminstone mot varandra här i Finansförbundet – men precis som med Pippi måste vi kunna säga ifrån och ta i mot arbetsgivarna när det behövs. För att bli starka som Pippi behöver vi hjälpas åt.

Att vi är starkare tillsammans är knappast bara en klyscha. När tiderna känns mer otrygga och en allt kyligare arbetsmarknad tycks lura bakom hörnet, så värmer det mig att vi blivit fler. Under hösten har många dessutom engagerat sig i värvningsarbetet för att vi ska bli ännu fler, vilket tydligt givit lön för mödan: vi är flera hundra fler än i somras. Under den värvningskampanj som förbundet drivit under hösten har alla värvare belönats med en gåva, precis som de nyvärvade medlemmarna får.

Dessutom har vi i dagarna lagt vintersolståndet bakom oss. Vi går helt enkelt ljusare tider till mötes, får vi hoppas. Vi har säkert varit många som hoppats på att ”det snart går över” men ju längre tiden gått fått inse att vi kanske inte helt kommer återgå till vad som var normalt 2019 utan att vi får anpassa oss till och delvis bygga upp vårt nya normala inför tiden framför oss.

Vår styrka tror jag bland annat ligger i att Finansförbundet har kompetens och erfarenhet från att verka i en bransch av ständig förändring och att förändras med den: omorganisationer, nya lagkrav, snabba kundbeteendeförändringar och mycket annat är vardagsmat. Det viktiga är hur vi hanterar dem. Bästa sättet att åstadkomma förändring är såklart att vi hjälps åt ytterligare, blir ännu fler och ännu starkare.

När du läser det här återstår bara någon dag av året, en jul har passerat som rent socialt för de flesta av oss säkert var väldigt annorlunda. Om jag får önska mig något så blir det lite extra varm omtanke om alla kollegor och gamla som nya medlemmar i förbundet. Det tror jag Pippi hade önskat sina vänner, när de firar jul!

God jul & gott nytt år, vi ses 2021!

Camilla Linder
2:e vice ordförande