Tips för dig som jobbar hemma

Som läget ser ut just nu jobbar många hemma. Hemarbete är en utmaning på flera sätt och vi samlar på den här sidan våra bästa tips för att din arbetsdag ska bli så bra som möjligt.

Fem tips för förbättrad fysisk och psykisk arbetsmiljö:

1. Byt arbetsställning ofta, växla mellan att sitta, stå, ligga och jobba från soffan.
  2. Sätt ett alarm och gör 10 knäböj varje halvtimma. Kan över veckan växlas med armhävningar, situps, rygglyft och upphopp.
  3. Ta en lunchpromenad. Att röra sig minst 30 minuter om dagen ger ökat välbefinnande både fysiskt och psykiskt.
  4. Träna hemma. Som medlem i Finansförbundet har du alltid 25 procent rabatt på medlemskap hos ACTIC, just nu finns det kostnadsfria webbpass för alla. Du hittar den träningen här.
  5. Ta en digital fika med dina kollegor. Den social delen med ditt arbete kan i alla fall delvis lösas med teknik – nyttja det!

Inte medlem ännu? Just nu kan du gå med i Finansförbundet kostnadsfritt i tre månader. I medlemskapet ingår bland annat förhandlingshjälp, inkomstförsäkring och karriärtjänster.

Läs mer och bli medlem

Tips för dig som har möten på distans:

✔️ Inställning gör skillnad – teknik kan vara kul, men också trassligt. Din inställning gör ofta stor skillnad för hur din upplevelse blir. Se det som en möjlighet att du nu får lära dig mer om era tekniska hjälpmedel, de som du kanske tidigare inte nyttjat. Det kan också vara bra att testa olika funktioner lite innan ett större möte, kanske kan du och en kollega prova en halvtimma innan själva mötet börjar?

✔️ Planera mera – att ha en klar dagordning för möten blir nu viktigare än någonsin. Var tydlig när du bokar mötet varför det hålls, vad som förväntas beslutas och vad som ska vara uppnått efter genomfört möte.

✔️ Låt alla komma till tals – en risk med digitala möten är att man pratar i munnen på varandra, eller att alla inte får komma till tals. Uppmana därför alla att stänga av sin mikrofon när de inte pratar (för att undvika rundgång och störande ljud) och använd sedan chattfunktionen som redskap för att begära ordet. Viktigt då är att utse någon i början av mötet som håller ordning på chatten och är tydlig med vem som har ordet.

Har du allmänna frågor om vad som gäller när Corona påverkar ditt arbete, gå in på finansforbundet.se/corona för mer information.

Som medlem i Finansförbundet hjälper vi dig i förhandlingar gällande bland annat varsel, uppsägningar, omorganisering och arbetsmiljöfrågor.

Bli medlem idag – kostnadsfritt i tre månadermer