Online-utbildningen skapade snabbt gemenskap

Under våren genomfördes FutureFit, ett utbildningsprogram för att rusta medlemmar för ett arbetsliv som förändras i digitaliseringens kölvatten. Utbildningen genomfördes helt online med Finansförbundet som en av initiativtagarna.

Utbildningsprogrammet FutureFit är ett samarbete mellan Finansförbundet, Unionen, Vision och Google som syftar till att stärka medlemmars digitala kompetens. Från Finansförbundet deltog omkring 200 intresserade medlemmar.

– En av de bästa delarna har varit all gemenskap som vi har haft med ett otroligt bra ledarskap och framförallt den positiva känsla jag kom in i programmet med och som bestod även när programmet var slut, säger Lena Skullman, SEB, som var en av deltagarna i programmet.

Programmet utformades av Google, Nesta och Hyper Island och syftade till att rusta medlemmar för en arbetsmarknad som förändras. Det riktade sig särskilt till medlemmar med ett yrke som påverkas av digitalisering. Programmet pågick i sex veckor.

– Jag tar med mig lärdomar som att ”allt ser inte ut som man tror” och att våga pröva, utvärdera och vara källkritisk. Jag slogs också av den gemenskap vi hann att skapa, känslan av att vara korkad fanns inte alls utan alla var ödmjuka och vi kunde peppa varandra till att pröva nya saker, berättar Lena.

I programmet sattes grupperna samman av personer med olika bakgrund och yrken och utbildningens alla träffar och uppgifter gjordes online. De lite annorlunda förutsättningarna tvingar deltagarna at arbeta och tänka nytt, förklarar Lena.

– Jag tyckte att hela upplägget var superbra! Uppgifter, sammankomster och reflektioner efter varje vecka fungerade mycket bra! Jag tror att den här typen av utbildningar är en stor del av vårt framtida sätt att utveckla oss och göra oss förändringsbenägna - för att klara framtiden, avslutar hon.