Nya utmaningar för landsortsbanken

Det är inte bara storbankerna som drabbas av coronakrisen, det gör såklart också de mindre sparbankerna, och en bank som småländska Viserums Sparbank har även de nya utmaningar att tampas med.

Viruset är ständigt i fokus såväl på jobbet som hemma och banken har anpassat sina rutiner successivt i takt med att läget förändrats. Antalet kunder som vistas i lokalerna har begränsats och plexiglas separerar de anställda som möter kunder i rådgivning. Det skriver Finansförbundets tidning Finansliv som har gjort ett besök på banken.

Även om många kunder kan göra ärenden på distans finns kundgrupper som behöver besöka bankkontoret.

– Vi har ett fåtal kunder som alltid gör sina ärenden hos oss och några av dem har inte heller ett bankkort. Dilemmat som vi och andra har är att vi inte har tillgång till de nödvändiga affärssystemen utanför bankens lokaler, säger Åsa Pettersson, rådgivare.

Det gör att möjligheten till hemarbete är begränsad. Mycket tid gått till att boka om kund­möten till digitalt, telefon eller mejl. Särskilt möten med äldre. Banken tar fortfarande en del fysiska kundmöten, men betydligt färre än tidgare, skriver Finansliv.