Kundtjänst en utsatt roll på bankerna

Att arbeta i kundtjänsten och prata med kunder i många olika sorters ärenden kan vara jätteroligt men ibland också en prövning. Finansförbundets tidning Finansliv har besökt en kundtjänst och pratat med en förtroendevald.

De pratar dagligen med oroliga och stressade kunder och ska kunna hantera mängder av olika typer av ärenden.

– Man får prata med väldigt många olika typer av kunder, vilket jag tycker är jätteroligt. Men det har absolut hänt att kunder gått på en personligen, säger Linéa Dusthall som jobbar i SEB:s kundtjänst.

Det kan vara stor skillnad på ärendena mellan morgon och kväll. Även på mejl varierar det mycket hur arga eller missnöjda kunder är beroende på tid på dygnet, och visst har det hänt att hon känt sig påhoppad.

– Det har absolut hänt att kunder gått på en personligen. Då har jag valt att avsluta samtalet och sagt »Du kan återkomma när du är lite trevligare«. Då är det skönt att ha en chef som stöttar en. För man ska inte ta skit på sitt jobb, säger hon.

Sonja Landin är ordförande för Finansförbundets Klubb Stockholm Norr & Öst och arbetar på SEB. Hon har arbetat länge i kundnära roller.

– När jag började hade tanken att man skulle utbilda sig i säljteknik på bankerna just landat. Sedan dess har det funnits olika utbildningar i det, att bemöta invändningar till exempel, och det har varit fortlöpande och ökat under åren, säger Sonja Landin.

Hon säger att man med tiden lär sig att hantera vissa kunder.

– Skulle det uppstå situationer som är otrevliga så får man kalla på sin chef som kanske får ta undan kunden om den blir för högljudd.