Firar du också jul på jobbet?

Året som gått kommer att gå till historien på så många sätt – i och utanför finansbranschen. Det skriver Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius i sin julhälsning.

Vilket år va!? Julen ska naturligtvis vara en speciell högtid men ingen av oss hade väl tänkt att ”speciell” skulle innebära en högtid där vi knappt kan träffa våra nära och kära – åtminstone i verkliga livet. ”Stökigt” kanske bäst beskriver året som gått.

När året började startade precis Finansförbundets, Unionens, Visions och Googles gemensamma initiativ FutureFit. FutureFit var ett gemensamt utbildningsprogram för att stärka den digitala kompetensen i ett arbetsliv som ständigt förändras. Programmet genomfördes helt online, utan några fysiska träffar. Det var väldigt spännande och intresset var enormt!

Strax därpå kastades vi alla in i en ny, digital, tillvaro. Jag antar att vi alla en eller ett par gånger under vår livstid får uppleva samhällsomvälvande saker som får varaktiga följder. Coronapandemin är definitivt en sådan. Men tack vare att både vi själva och företagen i branschen har höga ambitioner på digitaliseringsområdet kunde många ställa om snabbt och bland annat öka hemarbetet. Alla arbetsplatser, och säkert de flesta av oss också, har tagit sjumilakliv på digitaliseringens område under året som gått.

När platsen för jobb och fritid smälter samman

Samtidigt: de flesta i branschen har blivit kvar på arbetsplatsen, faktiskt i större utsträckning än i andra tjänstemannatunga sektorer. Det har ju alltid funnits personer i vår bransch som inte sluppit undan arbetsplatsen över jul, till exempel de som jobbar inom kundtjänst eller andra funktioner som bemannas på helger eller omgärdas av sekretess- eller IT-begränsningar. Att kunna flytta hem jobbet är inte alla förunnat.

Men när arbetsplatsen flyttar in i vardagsrummet, sovrummet, barnrummet eller köket kommer förstås jobbet väldigt nära det privata. När man förväntas öppna julklapparna eller äta sillen i samma rum som varit ens arbetsplats de senaste 8-10 månaderna så blir det tydligt att vi plötsligt lever i en ny tid. Julstöket har blivit till ett helårslångt stök, som förhoppningsvis inte kommer att dominera 2021.

Vi går in i det nya året med flera helt digitaliserade utbildningar för förtroendevalda. Också arbetsmiljöveckan – full av föreläsningar och inspiration – genomfördes helt digitalt. Nöden är ju uppfinningarnas moder och på den här fronten har förbundet fått mycket positiv respons på utbudet och genomförandet. Det gläder mig både som medlem och förtroendevald.

Blicken riktad framåt

Jag blickar framåt med stor tillförsikt, för världen, samhället och finansbranschen. Om 2020 lärt oss något viktigt, utöver digitalisering, så är det att vi ställer upp när det behövs. Finansförbundet fick fler medlemmar 2020 och vi lärde oss massor av nytt och tog stora steg – tillsammans.

Under de här omständigheterna så hoppas jag att vi alla och envar kan plocka fram våra mest kreativa sidor. Prova en julmiddag med släkten – digitalt. Och glöm inte att sätta på dig tomteluvan på sista Team- eller Zoom-mötet inför jul. Passa på att hänga några julkulor eller glitter bakom dig på samma gång, vetja!

Visa i handling för dina kollegor att vi finns här för varandra och att vi är beredda att göra livet lite roligare för varandra.

God jul och gott nytt år!
önskar
Ulrika Boëthius, ordförande