Goda villkor kan inte tas för givna

Många är de som genom förbundets historia kämpat för goda arbetsvillkor för alla som arbetar i bank- och finanssektorn. Det skriver Finansförbundets 2:e vice ordförande Camilla Linder i sin senaste krönika i branschtidningen Finansliv.

Hösten känns alltid lång. Just nu är vi mittemellan två ofta emotsedda ledigheter: en sommarsemester som är förbi och en julledighet som väntar en bra bit bort. Jag tänker ofta på vilken ynnest det är att jag kan vara ledig och få lön samtidigt. Att vi har fenomenet (betald) semester. För mig är det extra fantastiskt att kunna vara ledig när jag inser att det inte är självklart att få ha semester.

Många är de som genom åren kämpat för att deras kollegor och medlemmar (både dåtida och framtida) ska få bättre villkor För Finansförbundets del har det arbetet pågått ända sedan 1887 då Svenska Bankmannaföreningen, det som senare blev Finansförbundet, bildades. 133 år. Ur det perspektivet kanske en höst i raden inte känns så lång.

Hösten fortsätter som våren slutade, med myndigheternas uppmaning att jobba hemifrån så mycket som möjligt. Jag hör flera som börjar tycka att det är lite trist att sitta för sig själv hemma i köket, sovrummet eller där man hittar en plats. Glöm inte att prata med din chef om något känns fel, om du behöver något eller börjar må dåligt. Det är arbetsgivaren som har ansvar för din arbetsmiljö – oavsett var du utför ditt arbete. Det gäller även dig som arbetar som chef – din vardag har förändrats och du har säkert fått nya utmaningar i ditt ledarskap. Har du fått det stöd du behöver?

Arbetsmiljön förtjänar alltid mer uppmärksamhet. Finansförbundet uppmärksammar det extra mycket under Arbetsmiljöveckan med start 19 oktober. Jag uppmanar alla som kan att ta del av alla tips och goda exempel som vi lyfter under hösten för att uppmärksamma värdet av god arbetsmiljö.

Eller varför inte tipsa en kollega som ännu inte blivit medlem om värdet av Finansförbundet! Missa inte höstens möjlighet att värva en kollega och få en fin premie som tack. En anledning som god som någon att värva en kollega och tillsammans bidra till ett ännu starkare Finansförbundet!

Camilla Linder
2:e vice ordförande