Facket ger stöd och trygghet i oroliga tider

Det är mycket som händer i omvärlden och på arbetsmarknaden just nu. Vilket stöd kan facket ge dig som medlem, och vilken trygghet fångar upp dig som till exempel drabbas av neddragningar och andra förändringar på arbetsplatsen? Vi reder ut vad som gäller.

Det är alltid ett bra beslut att vara medlem i ett fackförbund, men då det är mer oroliga tider på arbetsmarknaden blir tryggheten i medlemskapet mer påtaglig.

Om det pratas om nedskärningar eller omorganisationer där du jobbar har du som medlem fördelen av att Finansförbundet kommer att inkludera och prioritera dig och övriga som är medlemmar – det är Finansförbundet som förhandlar med arbetsgivaren. Alla på arbetsplatsen omfattas av det kollektivavtal som finns, men det är bara du som är medlem i facket som har en företrädare som kan förhandla med arbetsgivaren om de skulle frångå eller bryta mot avtalet.

Monica Malmsten– Det är alltid arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och ibland tar beslut som leder till att personer blir av med jobbet. Det kan vi inte lägga in veto mot, men vi som fackförbund är alltid med och säkerställer att det sker enligt vad som är tillåtet i lag och avtal, förklarar Monica Malmsten, ombudsman på Finansförbundet.

Att vara medlem i ett fackförbund är också en styrkehandling, ett sätt att visa på att vi tillsammans vill föra vår talan gentemot arbetsgivarna. Det skapar också större möjligheter för den som behöver trygghet, när den bäst behövs. Medlemskapet i Finansförbundet ger flera ekonomiska trygghetslösningar, till exempel Trygghetsfonden och inkomstförsäkringen.

– Om du inte redan är det, rekommenderar vi starkt alla att bli medlemmar i a-kassan. Vi samarbetar med Finans- och försäkringsbranschens a-kassa, men det viktigaste är att du är medlem i någon a-kassa. Utan det har du inte tillgång till inkomstförsäkringen som ingår i ditt medlemskap i Finansförbundet. För att inte tala om att du skulle riskera att stå helt utan inkomst om du skulle bli av med jobbet, säger Monica.

Om du är tillsvidareanställd och arbetar på ett företag som följer BAO:s kollektivavtal med Finansförbundet kan du även omfattas av omställningsstöd via Trygghetsfonden. Vem som omfattas, hur länge man behöver varit medlem varierar, du kan läsa mer om det här.

Vart vänder man sig då för att få hjälp eller stöd? Monica förklarar att hjälpen finns både lokalt och centralt.

– Riskerar du att bli uppsagd, omplacerad eller har helt andra frågor som rör din anställning och arbetssituation har du som medlem alltid möjlighet att vända dig till dina lokala fackliga företrädare som finns på det företag du jobbar på. Du kan också vända dig till den fackliga rådgivningen, säger hon.

Du hittar kontaktpersoner via Mina sidor, och på ditt företags intranät. Facklig rådgivning nås på telefonnummer 08-614 03 00 öppettider och kontaktuppgifter på mail hittar du här.