För dig som funderar på nästa steg

Är du en av dem som började fundera på att byta jobb under semestern? Att byta jobb är inte det enda sättet att få förändring, utan du kan börja med att undersöka vilka möjligheter som finns på din nuvarande arbetsplats. Om du inte kan få den utveckling du vill eller om din chef inte ser din potential är det dock läge att söka sig vidare.

Det första du bör göra är att fundera över vart du vill och sätta upp en målbild. Det gör det lättare att ta ut en riktning, så att du söker dig till någonting istället för från någonting. Därefter är det dags att metodiskt sätta igång med jobbsökandet.

Inventera ditt nätverk

Börja med att gå igenom vilka viktiga kontakter du har i ditt nätverk, både professionella och privata. Be dem hålla utkik efter jobb åt dig, men var lite försiktig med vem du pratar med, det kan bli jobbigt om det kommer till chefens kännedom att du söker dig vidare.

Förutom att inventera ditt nätverk bör du se över ditt CV och din LinkedIn-profil så att de är uppdaterade. Som medlem i Finansförbundet ingår granskning av både CV, personligt brev och din LinkedIn-profil.

Bevaka branschen

För att hitta jobben kan du antingen använda dig av jobbsökarsajter eller titta direkt på webbplatserna hos de företag du är intresserad av. Det är även bra att du håller dig uppdaterad om vad som händer i branschen, vilka företag som går bra och vilka kompetenser som efterfrågas. Till din hjälp har du till exempel tidningen Finansliv som kommer hem i brevlådan till alla Finansförbundets medlemmar tio gånger per år.

När du hittat en intressant tjänst

När du hittat ett jobb som intresserar dig är det dags att skriva en proffsig ansökan. I både ditt CV och personliga brev bör det finnas ett tydligt fokus, så att ansökan blir konkret, koncist och relevant. CV:t är din förteckning över relevant yrkeserfarenhet och utbildning. Ett personligt brev ska svara på: varför du vill ha det här jobbet och varför de ska anställa just dig. Behöver du hjälp att utforma ditt CV och personliga brev har vi flera bra guider, de klara dokumenten kan sedan granskas kostnadsfritt av våra experter.

Om du sedan blir kallad till anställningsintervju finns det flera saker du kan göra för att förbereda dig, så som att läsa på mer om företaget, fundera över svaren på vanliga frågor och vilka frågor du vill ställa. Vill du vara extra väl förberedd kan du boka intervjuträning till förmånligt pris.

Checklista för att fixa jobbet:

• Inventera ditt nätverk och lista alla personer du har kontakt med inom branschen.
  • Uppdatera ditt CV och din LinkedIn-profil.
  • Leta jobbannonser på intranäten, direkt på företagens sidor eller via jobbsökarsajter.
  • Skriv en bra ansökan och få den granskad av den våra karriärexperter.
  • Förbered dig för anställningsintervjun, både på vilka frågor som du kan få svara på och vilka du vill ställa.

Läs mer om att söka jobb.