– För oss i Norra regionen är avstånden en utmaning, men kommer vi norr om Gävle och Sundsvall så är medlemmarna i vår region beredda att åka fem till tio mil för en bra föreläsning, längst upp i landet lite längre, säger Norra regionens ordförande Annica Rengman.

De ligger bakom förbundets medlemsaktiviteter

Varje år genomför Finansförbundet 40 till 50 aktiviteter som är gratis för alla medlemmar. Oftast är det föreläsningar på aktuella ämnen och biovisningar. Men det kan också vara pensionsutbildning – eller bussresa till Ikea.

Men vilka är det då som anordnar dessa aktiviteter? Svaret är förbundets fem regioner, som för många är något av Finansförbundets doldisar. Regionerna är indelade geografiskt – i Norra, Västra, Östra, Södra och Stockholmsregionen.

Här berättar Annica Rengman, ordförande i Norra regionen mer om regionerna och deras viktiga uppdrag:

Varför finns regionerna?

– Regionernas verksamhet är tänkt att överbrygga företagsgränserna. Det är vårt främsta uppdrag – att främja samarbeten och sammanbinda fackliga i alla banker.

– Varje år anordnar vi aktiviteter som är gratis för alla medlemmar.

Hur tänker ni när ni lägger upp aktiviteterna?

– Vi har utbildningar varje år, under 2019 har vi till exempel pensionsutbildning, men fokus är annars på mer lättsamma aktiviteter.

– Vi utbildar ”i smyg” och försöker kombinera matnyttigt och roligt. Vi passar på att marknadsföra Finansförbundet genom att prata kort innan aktiviteten om en aktuell fråga, och om hur viktigt det är med delaktighet och inflytande på arbetsplatsen.

Vilka aktiviteter är mest populära?

– Externa föreläsare med ett aktuellt ämne och biovisningar brukar locka många deltagare.

– För oss i Norra regionen är avstånden en utmaning, men kommer vi norr om Gävle och Sundsvall så är medlemmarna i vår region beredda att åka fem till tio mil för en bra föreläsning, längst upp i landet lite längre. Man jobbar då också ofta på annat ställe än där man bor.

– Under 2018 valde vi att prova att anordna en bussresa från Piteå till Ikea i Haparanda, och använde tiden på bussen till quiz om Finansförbundet och lite annan utbildning. Flera av oss i regionstyrelsen var skeptiska innan, men tjejerna i styrelsen som är längst norrifrån sa att det skulle funka. Och det gjorde det – 30 personer kom med.

Vad blir det för aktiviteter i norra regionen 2019?

– I år har vi fyra föreläsningar utspridda på de större orterna, fyra biovisningar och ett par pensionskvällar. Det kommer bli Ikea en sväng till också, eftersom vi fick bra gensvar på det.

– I januari hade vi även en hockeyaktivitet. Först hade vi information och diskussion hos en förtroendevald på ett bankkontor i Örnsköldsvik, sedan hockeymatch. Syftet var att få igång samarbete mellan medlemmar i regionen i aktuella frågor. Det blev en bra uppslutning – 25 personer kom från såväl Örnsköldsvik som Umeå, Kramfors, Sollefteå, Sidensjö och Ullånger. Tyvärr gick inte matchen lika bra – MoDo förlorade mot AIK med 1-6…