Anna-Karin Glimström, ordförande i Finansförbundet i SEB och årets pristagare Ulf Rytterheim, gruppchef inom Customer Services på SEB Kort.

Årets ledartröja 2019 utdelad av Finansförbundet i SEB

Årets ledartröja 2019 går till Ulf Rytterheim, gruppchef inom Customer Services på SEB Kort. ”Det känns jättebra. Det är den bästa belöning man kan få att ens egna medarbetare tycker att man gör något bra”, säger han.

Det är elfte året i rad som Finansförbundet i SEB delar ut Årets ledartröja. Utmärkelsen, som ska uppmärksamma det goda ledarskapet i banken, bygger på nomineringar bland förbundets medlemmar.

– I år hade vi i klubbstyrelsen ett enkelt beslut att fatta. Ulf har funnits med på pallplats de senaste tre åren och fyller väl våra kriterier för att belöna en god ledare: tagit ansvar för, lett och utvecklat sin personal, sa Anna-Karin Glimström, ordförande i Finansförbundet i SEB, när hon i samband med Finansförbundets konferens överlämnade diplom och blomsterbukett till Ulf Rytterheim.

Ledarskapet ska bedömas ur ett fackligt perspektiv utifrån de fackliga värderingarna. Ur valda delar av de motiveringar som skickats in och bland nyckelorden förekom sådant som ”lyhörd”, ”problemlösare”, ”är mån om både teamet och varje medarbetare” och ”får mig att göra mitt bästa”.

Ulf Rytterheim har varit anställd i SEB sedan 1988 och varit gruppchef inom Customer Services sedan 1998. I dag är han chef för en grupp bestående av ett 20-tal medarbetare.

Vad är det bästa med att vara chef?

– Det är att vara med och påverka och att få utveckla medarbetare. Jag gillar att driva mot tydliga mål och att få alla att springa åt samma håll. Jag tror grunden är att vara genuint intresserad av människor, att visa engagemang och bygga laget, säger Ulf Rytterheim.

– Att uppmärksamma viktiga insatser och ledarföredömen ger positiva smittoeffekter i organisationen tror jag. Det visar tydligt att en verksamhet går bra och gör saker som är rätt och i utvecklas i rätt riktning. Det blir en positiv återkoppling för den enskilde och en del av en ständigt utvecklande läroprocess för en hel organisation.

Bland övriga nominerade får Pia Dworén, gruppchef inom Digital Experience & Communications i SEB ett hedersomnämnande.