"En bra kollega är en person som man alltid kan vända sig till för att få stöttning i såväl privatlivet som hjälp i jobbrelaterade frågor, en som alltid tar sig tid", säger Morgan Karlsson, årets snällaste medlem.

Morgan är årets snällaste medlem

Finansförbundet frågade medlemmarna vem som är 2018 års snällaste medlem. Årets vinnare Morgan Karlsson berättar om sina egna, enkla knep i vardagen som skapar en trivsammare arbetsplats med glada kollegor.

Finns det någon på din arbetsplats som gör det där lilla extra, är särskilt mån om sina kollegor eller bara i grunden är en genuint snäll person? När Finansförbundet för andra året frågade medlemmarna vem som är den snällaste kollegan inkom närmare 200 nomineringar från hela landet.

Juryn korade Morgan Karlsson, företagsrådgivare på Swedbank i Karlstad till årets snällaste medlem. Motiveringen från kollegan Annika Hedlund löd bland annat:

”Morgan har som grundinställning att vara snäll och hjälpsam mot både kunder och kollegor. Han tar sig alltid tid när någon kollega behöver stöttning, rådfråga om ett ärende eller ser ut att behöva uppmuntran eller ett vänligt ord. Han är genuint omtänksam och vill att alla hos oss ska må bra”

Så agerar en bra kollega enligt Morgan

– En bra kollega är en person som man alltid kan vända sig till för att få stöttning i såväl privatlivet som hjälp i jobbrelaterade frågor, en som alltid tar sig tid. Jag försöker att alltid visa omtänksamhet, vara social och prata med andra, även kollegor som man kanske inte dagligen arbetar med, säger Morgan Karlsson.

I en föränderlig bransch blir en god stämning på arbetsplatsen allt viktigare.

– I och med att det hela tiden händer så mycket i branschen – nya lagar och ändrade förutsättningar – blir det allt viktigare att stötta varandra och visa att man själv är på bra humör. Hos oss försöker vi att uppmärksamma positiva ageranden hos såväl chefer som hos kollegor.

Ett initiativ som fångade juryns intresse var när Morgan Karlsson införde ”hemlig kompis” under en period. Listade man ut vem ens hemliga och snälla kompis var, vann man ett litet pris.

– Det var ett enkelt sätt att få kollegor att känna sig sedda. Det kunde handla om så enkla gester som att vara just extra stöttande och hjälpsam.

Priset består av en termos, glögg och – såklart – pepparkakor. Så när var vinnaren själv snäll senast?

– Jag brukar ofta ta kontakt och kolla läget med kollegorna och småprata – så länge jag inte stör förstås.

Morgans tips för en snällare arbetsplats

1. Försök alltid ha ett glatt humör
  2. Uppmärksamma kollegor på bra – även små – saker