Ledarskapsdagarna i Tylösand 2018

Den 14–15 maj samlades drygt 200 chefer och ledare från hela landet för två inspirerande dagar i härligt sommarvarma Tylösand. Under dagarna fanns tid att lyssna till inspirerande talare, erfarenhetsutbyte med andra chefer från olika verksamheter och egen reflektion.

Finansförbundet tillsammans med Unionen och Vision arrangerar gemensamt Ledarskapsdagarna i Tylösand, i år för 14:e året i rad. Tillsammans organiserar de tre förbunden över 120 000 chefer inom både privat och offentlig sektor. För många är det en årlig tradition att åka på konferensen i Tylösand i maj, för andra var det första besöket. En av deltagarna konstaterades ha deltagit på samtliga konferenser, vilket indikerar ett gott betyg.

Programmet bjöd i år på talare som Stojko Gjurovski, Global Head of Private Wealth på Danske Bank, Karin Zingmark, expert inom kommunikation, digital förändring och ledarskap, Andreas Ekström, journalist på Sydsvenskan och utsedd till Årets talare 2017 samt Karin Odhnoff, chef med mångårig erfarenhet av att leda inom offentlig sektor. Elaine Eksvärd, retorikexpert och utsedd till Årets talare 2016, modererade dagarna och avslutade även konferensen som talare. Till kvällens middag stod komikern Thomas Järvheden för underhållningen.

Några nedslag hos talarna under dagarna var vikten av att kommunicera på ett genomtänkt och ödmjukt sätt. Att verkligen lyssna in vad dina medarbetare upplever, både i vardagliga sammanhang men även vid svåra samtal du som chef och ledare behöver hantera. Ett annat tema som togs upp var hur vi förhåller oss kring vanliga retoriska utmaningar i vardagen. Att ge feedback i omvänd ordning, det vill säga börja med en specifik del som kanske var mindre bra, men att helheten var lyckad. På så vis blir avtrycket efter samtalet bra istället för att mottagaren bara upplever sig ha blivit kritiserad.

Tre snabba frågor till två deltagare

Linda Asplund, Domain Manager, Swedbank IT

Vad tar du med dig från ledarskapsdagarna i Tylösand 2018?

Hur viktigt det är att leva efter sina värderingar. Värdeorden måste bli mer än bara ord som medarbetarna känner till. De måste få betydelse i det dagliga arbetet.

Vilken talare uppskattade du mest?

Andreas Ekström för att han gav många konkreta tips.

Skulle du rekommendera en kollega att åka hit nästa år?

Absolut, jag blev själv rekommenderad av en kollega att åka hit. Och det var två välinvesterade dagar.

Annelie Kroon Andersson, Teamledare kundcenter Sparbanken Skaraborg

Vad tar du med dig från ledarskapsdagarna i Tylösand 2018?

Massor med inspiration inom olika ämnen från föreläsarna och genom nätverkandet medde andra deltagarna från olika branscher. Och så klart den fantastiska miljön!

Vilken talare uppskattade du mest?

Alla talare var bra på sitt sätt. Men Elaine Eksvärd bjuder så mycket på sig själv, så hon är den som gav störst intryck.

Skulle du rekommendera en kollega att åka hit nästa år?

Absolut!

Boka in tid för mer kompetensutveckling i höst

Boka in Stora ledarskapsdagen 22 november på Hotell Rival i Stockholm redan nu! Bokade talare är i dagsläget Håkan Svedman Sverigechef på IKEA, Berit Behring vd Danske Bank och Micael Bydén, Överbefälhavare Försvarsmakten.

Läs mer och boka Stora ledarskapsdagen 22 november