Alexanderstipendiet för 2017 har delats ut till Jenny Johansson på Forex för hennes goda arbete med medlemsvärvning. Resestipendiet på 10 000 kronor kommer gå till en resa till Spanien eller Kreta i höst, berättar hon.

Jennys medlemsvärvning gav henne Alexanderstipendiet

Förbundets senaste Alexanderstipendiat heter Jenny Johansson och är kontaktombud för medlemmarna på Forex kontor i Ängelholm och Helsingborg. Hon får resestipendiet på 10 000 kronor för sitt arbete med att värva nya medlemmar.

”En väldigt glad tjej med en väldigt positiv inställning till Finansförbundet. Hon har lyckats få med nästan alla i vår lilla butik som medlemmar tack var hennes egna engagemang och inställning. Jenny är en förebild och en person som vi medarbetare har förtroende för!”

Så skrev kollegan Kerstin Smedlund i sin nominering av Jenny Johansson till 2017 års Alexanderstipendium. Finansförbundets styrelse höll med om beskrivningen, och belönade Jenny med resestipendiet på 10 000 kronor för hennes goda insatser för att värva medlemmar.

I den lilla butiken i Ängelholm där Jenny Johansson arbetar är alla tre medarbetare medlemmar, och i deras systerbutik i Helsingsborg är fem av tio medlemmar. Butikernas samarbete började i och med den stora omorganisation som skedde i Forex under 2017, och har bara pågått i några månader. Trots det har Jenny redan lyckats värva flera medlemmar i Helsingborg.

Det är inte så svårt om man verkligen tror på det man gör, säger hon själv.

Medlemsinfo viktigast

Nyckeln menar hon ligger i att hon alltid försöker vara aktiv med att informera om vad som händer i förbundet. Så fort det kommer ett nyhetsbrev går hon igenom det med alla i butiken, ibland på ett möte, ibland under kaffepausen.

Då har de som inte varit medlemmar innan blivit nyfikna och velat ta del av informationen. Det rör ju arbetet, och man vill ju inte känna sig utanför. Det tror jag har bidragit till att det blivit enklare att värva medlemmar.

I somras firade hon två år som kontaktombud och arbetsmiljöombud, ett uppdrag som hon fick efter bara ett halvårs anställning.

Kollegan som var ombud innan skulle sluta hos oss, och jag tyckte att hon gjorde ett så bra jobb som ombud och pratade om sin roll så att det lät intressant. Det blev så självklart att jag ville ta över.

Och nu är det Jenny Johansson som tagit över stafettpinnen som god ambassadör för Finansförbundet. Hon har flera tips för lyckad medlemsvärvning.

Det viktigaste tror jag är att öppet prata om det fackliga jobbet på arbetsplatsen, att skapa nyfikenheten. Ju mer man som ombud läser in sig på nyhetsbrev och hemsidan, desto bättre kan man svara på frågor, så det är bra att ta sig den tiden.

Det är också bra att beställa hem material så man har en grund, något man fysiskt kan visa och inte bara prata.

"Alla ska vara delaktiga"

Jenny Johansson är också noga med att engagera medlemmarna när det är dags för nytt avtal.

Det är viktigt att de har en förståelse för vad vi gör, så att det inte bara blir så att jag försvinner iväg på möten de inte vet något om. Alla ska vara delaktiga.

Stipendiepengarna kommer att gå till en resa till Spanien eller Kreta i höst.

Jag har en dotter på tre år som jag är ensam med, så det får bli någonstans med kort flygtid. Jag letar resa för fullt, och ser verkligen fram emot att få komma iväg.

Fakta Alexanderstipendiet:

Stipendiet, som delas ut varje år, belönar enskilda, grupp- eller klubbinsatser gjorda inom områden som har koppling till aktuella prioriterade frågor i Finansförbundet och till verksamhetsinriktningen.

I år kan du nominera en person eller klubb som driver och inspirerar andra att fokusera på en bättre arbetsmiljö inom områdena systematiskt arbetsmiljöarbete samt arbetsanpassning och rehabilitering.