Äntligen avtal med estniska Luminor

Efter månader av svåra förhandlingar, och flera år av hård kamp, så har Estlands finansförbund EFL tecknat avtal med Luminor, landets största bank som bildades när Nordea och DNB slog ihop sina estniska verksamheter.

Äntligen! Det är mycket glädjande att EFL och Luminor har kommit överens om ett avtal och att medarbetarna nu har möjlighet att påverka företaget via sin fackliga organisation, säger Finansförbundets vice ordförande Nils Möllerberg.

Innehållet i överenskommelsen, som är konfidentiell, innehåller förbättringar för Luminors anställda och löper under två år.

De nordiska finansförbunden, däribland svenska Finansförbundet, stödjer facklig verksamhet i Estland genom sin samarbetsorganisation NFU. Sedan 2016 ger NFU ekonomiskt stöd till EFL för att hjälpa dem att öka den fackliga organisationsgraden.

– Det riktigt stora resultatet av avtalet är att vi nu har en överenskommelse där Luminors ledning erkänner och ger legitimitet till de förtroendevalda och facket, och deras rätt att förhandla. Det är en banbrytande händelse för den estniska finanssektorn, och jag gratulerar både facket och ledningen till att ha tagit det här viktiga steget framåt, säger NFU:s ordförande Michael Budolfsen i en kommentar.