Viktiga tips inför sommarjobbet

Stort grattis till sommarjobbet! Att få chansen att sommarjobba under sin studietid är ett ypperligt tillfälle att få inblick i hur det är att jobba i branschen, få arbetslivserfarenhet och att knyta värdefulla kontakter. Nedan har vi har satt ihop en lista med några punkter som kan vara extra bra att ha koll på.

Checklista inför sommarjobbet

• Lönenivå: Från och med 1 januari 2017 höjdens minimilönen för alla som är anställda på ett företag som har kollektivavtal och är medlemmar i BAO, Bankinstitutens arbetsgivareorganisation. Den som fyllt 18 år ska få minst 117,75 kronor/timme och den som fyllt 21 år minst 130,75 kronor/timme. För den som arbetar på Forex och X-Change är minimilönen 111,45 kronor/timme men förhandlingar om ett nytt avtal pågår. I övrigt tillämpas individuell lönesättning i branschen. Du som är medlem får gärna kontakta fackliga rådgivningen och be om lönestatistik för att få veta marknadsmässig lön.
  • Kollektivavtal: Kolla att företaget du arbetar på har kollektivavtal. Då vet du att det enda du behöver förhandla om är din lön - allt annat kommer med på köpet via kollektivavtalet. Finansförbundet har tagit fram en lista med alla företag i bank- och finansbranschen som har kollektivavtal. Skulle inte företaget ha kollektivavtal så ta hjälp av facklig rådgivning så granskar vi avtalet åt dig.

Att ha kollektivavtal även som sommaranställd är viktigt för att garantera att arbetsgivaren har schyssta villkor, vilket är viktigt både i det dagliga arbetet men också om en arbetsolycka eller oenighet skulle uppstå.

• Semesterersättning: Alla har rätt till 12 procents semesterersättning utöver lönen. Vissa arbetsgivare bakar in semesterersättningen i lönen så att den ser högre ut än den egentligen är. Det ska i så fall framgå av ditt anställningsavtal.
  • Timanställd vid behov (intermittent anställning): Om du är schemalagd en viss dag eller en viss tid, så kan inte arbetsgivaren ställa in det. Ni har en överenskommelse som gäller, och även om arbetsgivaren inte vill att du jobbar så ska du få lön för den tiden som ni har avtalat.
  • Rast: Senast efter 5 timmars arbete ska du ha lunchrast. Rasten räknas inte in i din arbetstid, och du får heller inte betalt för den tiden. Du har också rätt att lämna arbetsplatsen på rasten. Du har även rätt att ta pauser, exempelvis kafferast, under dagen efter behov. Pauserna ingår i arbetstiden.

Du som är studerandemedlem är även alltid välkommen att kontakta vår fackliga rådgivning.

Förutom rent arbetsrättsliga frågor tycker vi också att det kan vara bra att tänka på följande:

• Ha en dialog med chefen, berätta hur det går och säg inte bara att allt går bra, utan tala om vad som är kul och om det är något du behöver lite extra hjälp med.
  • Be om återkoppling. På samma sätt som att du ska kommunicera hur du tycker att det går, ska du fråga chefen samma sak. Vad lyckas du bra med och vad tycker han/hon att du kan utveckla?
  • Passa på att prata med övriga du träffar på jobbet, förutom närmaste chefen. Är det ett företag du kan tänka dig att jobba på i framtiden så är de här kontakterna viktiga. Var trevlig, nyfiken och intresserad. Gör du ett bra jobb och ger ett gott intryck kommer det att sprida sig.

Slutligen kanske inte alla dina arbetsuppgifter kommer att kännas spännande och utvecklande men det lönar sig att ligga i lite extra när man är ny på jobbet. Man vet aldrig vad det kan leda till i framtiden. Även om du inte ser en framtid på företaget skapar du dina framtida referenser.