Tjänstepension – din största jobbförmån

Grattis på tjänstepensionens dag! Denna fackligt framförhandlade förmån är väl värd att fira, då den har avgörande betydelse för hur mycket pengar du har att röra dig med när du går i pension. Anna Valdén, ombudsman på Finansförbundet, förklarar hur det funkar med tjänstepension.

Vem har tjänstepension?

Alla arbetsgivare med kollektivavtal betalar in tjänstepension för sina anställda. Du som jobbar på ett företag utan kollektivavtal kan också ha tjänstepension, men då är det upp till arbetsgivaren, som själv kan bestämma att ta bort förmånen.

Varför är det så viktigt med tjänstepension?

Utmaningen idag är att ingen vet exakt vad den allmänna pensionen kommer att ge, och vad det krävs för att få en bra allmän pension i framtiden. Då är det viktigt med tjänstepensionen, som är mer transparent och där man kan se sina pensionspengar i konkreta siffror och följa deras utveckling.

Hur mycket betalas in till tjänstepensionen?

Det beror på hur hög lön du har och om du jobbar heltid eller deltid. För en genomsnittlig anställd på ett företag där Finansförbundet har avtal med BAO sätts cirka 54 000 kronor per år av till tjänstepensionen BTP1, som är den nya premiebaserade tjänstepensionen.

Tjänstepensionen är pengamässigt den största förmånen i kollektivavtalet, men vi uppskattar ofta mer de delar som vi ser i nuet, som semesterdagar till exempel. Gymkort brukar ofta ligga i topp över populära förmåner i undersökningar bland anställda, trots att det bara handlar om ett par tusenlappar per år. Men jag tror faktiskt att tjänstepension hade gått förbi friskvårdsbidraget i en undersökning förra året, och det känns ju glädjande om fler fått upp ögonen för hur viktig förmån den är.

Vad ska man tänka på när det gäller sin tjänstepension?

Att vara noga med att se över hur stora avgifter som tas ut av förvaltaren. Det kan ha oerhört stor betydelse för slutresultatet, eftersom det med ränta-på-ränta-effekt blir väldigt mycket pengar.

Se också över dina förmånstagare i tjänstepensionens efterlevandeskydd, så att rätt person får dina pengar om du skulle gå bort. Och om du är ensamstående utan barn har du inget behov av återbetalningsskydd, utan kan välja bort skyddet och på så sätt öka din egen pension.

Vad innebär pensionsavtalet om jag blir sjuk?

Pensionsavtalet gör att arbetsgivaren fortsätter att betala in tjänstepension under sjuktiden.

Vi har också en väldigt bra sjukförsäkring i pensionsavtalet, som kan vara en ovärderlig förmån. Den ger en sjuklön som kompletterar sjukpenningen du får från Försäkringskassan. Detta innebär att du i stort sett får ut 90 procent av din lön, oavsett hur mycket du tjänar. Utan kollektivavtal och pensionsavtal får du efter 14 dagars sjukdom högst ut 21 728 kronor från Försäkringskassan, före skatt.

Läs mer om tjänstepension

Finansförbundet anordnar också medlemsseminarier om pension   se hur det ser ut i din region