Så får du nytt jobb

Har du också använt semestern till att fundera på att byta jobb? Att byta jobb är inte det enda sättet att få förändring, utan du kan börja med att undersöka vilka möjligheter som finns inom ditt nuvarande jobb. Om du inte kan få den utveckling du vill eller om din chef inte ser din potential är det dock läge att söka sig vidare.

Det första du bör göra är att fundera över vart du vill och sätta upp en målbild. Det gör det lättare att ta ut en riktning, så att du söker dig till någonting istället för från någonting. Därefter är det dags att metodiskt sätta igång med jobbsökandet.

Skapa en handlingsplan

Börja med att gå igenom vilka viktiga kontakter du har i ditt nätverk, både professionella och privata. Be dem hålla utkik efter jobb åt dig, men var lite försiktig med vem du pratar med, det kan bli jobbigt om det kommer till chefens kännedom att du söker dig vidare. Be även personer i din omgivning om tips på hur de gjort för att komma vidare. Dela erfarenheter med varandra.

Förutom att inventera ditt nätverk bör du se över ditt CV och din LinkedIn-profil så att de är uppdaterade. Som medlem i Finansförbundet ingår CV-granskning så skicka gärna in ditt CV till Finansförbundets rådgivning tillsammans med jobbannonsen om du söker en specifik tjänst.

Bevaka branschen

För att hitta jobben kan du antingen använda dig av jobbsökarsajter eller titta direkt på webbplatserna hos de företag du är intresserad av. Det är även bra att du håller dig uppdaterad om vad som händer i branschen, vilka företag som går bra och vilka kompetenser som efterfrågas. Till din hjälp har du till exempel tidningen Finansliv som kommer hem i brevlådan till alla Finansförbundets medlemmar tio gånger per år.

Många jobb i branschen tillsätts internt och utannonseras bara på intranäten. Börja därför med att kolla det egna intranätet och se om du kan hitta några nya spännande möjligheter där. Om du hellre vill till ett annat företag kolla till exempel via LinkedIn, om du känner någon som jobbar där och kan tipsa om internt utlysta tjänster.

När du hittat en intressant tjänst

När du hittat ett jobb som intresserar dig är det dags att skriva en proffsig ansökan. I både ditt CV och personliga brev bör det finnas ett tydligt fokus, så att ansökan blir konkret, koncist och relevant. CV:t är din förteckning över relevant yrkeserfarenhet och utbildning. Ett personligt brev ska svara på: varför du vill ha det här jobbet och varför de ska anställa just dig.

Om du sedan blir kallad till anställningsintervju finns det flera saker du kan göra för att förbereda dig, så som att läsa på mer om företaget, fundera över svaren på vanliga frågor och vilka frågor du vill ställa. Kontakta gärna den fackliga representanten för att få bakgrundsinformation.

Lycka till i jobbsökandet och tveka inte att hör av dig till Finansförbundets rådgivning med dina frågor.

Ta del av alla Finansförbundets tips och råd kring jobbsökande.

Checklista för att fixa jobbet:

• Inventera ditt nätverk och lista alla personer du har kontakt med inom branschen.
  • Uppdatera ditt CV och din LinkedIn-profil.
  • Leta jobbannonser på intranäten, direkt på företagens sidor eller via jobbsökarsajter.
  • Ska skriv en bra ansökan och få den granskad av den fackliga rådgivningen.
  • Förbered dig för anställningsintervjun, både på vilka frågor som du kan få svara på och vilka du vill ställa.