Så blir du anställd direkt efter examen

I en tid där fler än någonsin utbildar sig är det tyvärr ingen garanti att jobben trillar över dig på examensdagen. Därför kan det vara bra att använda sin studietid så smart som möjligt, för att helt enkelt förbättra oddsen att snabbt få ett jobb efter avslutad utbildning.

När experter siar om framtiden inom finansbranschen tas bland annat dessa tre punkter upp.

1. Nischa/förkovra dig

2. Lär dig förstå big data

3. Välj uppsatsämne och lär dig pitcha det

Läs in dig på specifika områden

De främsta i branschen är, oavsett position eller företag, överens om att stora förändringar kommer ske inom bankvärlden de närmsta åren. Allt som går att digitalisera, kommer med tiden helt sluta hanteras av människor, medan delar som kräver social interaktion och förtroendeingivande möten troligen kommer finnas kvar.
En del områden kommer under relativt lång tid också vara för komplicerade för att styras av datorer, och det är inom dessa områden du med fördel kan nischa in dig. EU-regler, och hur de påverkar bolag och bolagsbildning, är ett exempel som Olle Aronsson, vd och grundare av nyhetssajten Breakit, tar upp i en intervju i senaste numret av Finansliv.

Vikten av att kunna analysera data

Något som ligger i linje med detta är också att skaffa sig kunskap/förståelse för big data. Vi lever i ett informationssamhälle där det inte är bristen på kunskap som saknas, utan snarare bristande kunskap i möjligheten att hantera all information. Big data är ett begrepp för digitalt lagrad information som har sådan storlek (vanligen terabyte eller petabyte) att det är svårt att bearbeta med vanliga databasmetoder. Big data behövs bland annat för att bygga och hantera bra appar, och är därmed en kompetens som är väldigt aktuell i branschen.

Uppsatsämne viktigare än många inser

Slutligen är en obligatorisk del i dina studier faktiskt en viktig del i att skaffa sig konkurrensfördelar, nämligen den avslutande uppsatsen du ska skriva. Det är antagligen inte första gången du hör nämnas att detta är viktigt, men vi vill verkligen trycka på den här punkten igen. Dels för att det ger dig en möjlighet att komma i kontakt med bolag du i framtiden skulle vilja jobba på, men framförallt också för att ett bra ämne med en bra pitch kan vara användbar på en anställningsintervju. Ett riktigt bra ämne bör kunna presenteras på ett intressegivande sätt på under en minut, där både din frågeställning och de resultat du kommit fram till framgår. Något som är viktigt att ha i bakhuvudet inför valet av uppsatsämne.

Artikel: Så skriver du en bra uppsats: Våra tre bästa tips

Ansökan: Som studentmedlem kan du få 25 000 kronor i uppsatsstipendium