Planera din semester

Har du börjat planera sommarsemestern än? Här får du koll på allt du behöver veta.

Just nu pågår semesterplanering på många arbetsplatser. För dig som till exempel går på BAO-avtalet ska arbetsgivaren lämna besked senast 15 april om fastställd semesterplan.

Vad du har rätt till

Alla har rätt, så länge inte annat avtalats, till en sammanhängande ledighet av fyra veckor under perioden juni till augusti. Detta för att du ska hinna komma ner i varv ordentligt. Det är värt att trycka på, eftersom Finansförbundets senaste arbetsmiljöundersökning visar att drygt var fjärde medlem säger sig inte haft möjlighet att ta ut minst fyra veckors sammanhängande semester under sommaren.

Däremot har du inte rätt att fritt bestämma när under perioden ledigheten infaller. Du ska alltid få önska när du vill ha din semester, men i slutändan är det arbetsgivaren som bestämmer. Det är därför inte säkert att du får hela semestern just de veckor du har valt.

Du som har småbarn har alltid rätt att få föräldraledigt de veckor du vill under förutsättning att du har rätt till hel föräldrapenning, inte redan använt tre eller fler perioder under året och att du ansöker minst två månader i förväg.

Om du är nyanställd eller slutar din anställning

Om du är nyanställd och inte omfattas av kollektivavtal behöver du troligtvis jobba ett år för att tjäna in hel betald semester. Alla som omfattas av kollektivavtal har dock rätt till förskottssemester, alltså betald semester, redan samma år. Om du slutar inom fem år och inte hunnit tjäna in den semester du tagit ut i förskott kan du bli återbetalningsskyldig, men efter fem år avskrivs din skuld.

Hur många semesterdagar du har rätt att spara till kommande år varierar beroende på om du har kollektivavtal och vad som står i det. Fråga din personalavdelning eller dina förtroendevalda vad som gäller hos er. För att ta ut sparade dagar måste du först ha använt årets semesterdagar. Om du inte hunnit använda dina sparade dagar när du slutar din anställning betalas de ut på lönen.

Passa på att ta semester

Det är viktigt att du passar på att ta semester en längre period på sommaren. Det är positivt både för dig och din arbetsgivare att du kommer tillbaka med nya krafter efter en skön semester.

Det kan vara ok att vara flexibel någon gång och ta ut mindre semester på sommaren om det känns ok för dig, men inte om du märker att det är ett återkommande mönster. Om chefen alltid säger att ”vi har ingen vikarie” eller ”vi har inte råd med vikarie” så stå på dig. Semester är något du har lagstadgad rätt till!

Ta gärna hjälp av ditt kontaktombud eller vänd dig till ombudsmännen på facklig rådgivning om du har frågor kring din semester. Du kan även läsa mer om semester här.