Olyckligt uttalande av finansministern

Förra veckan uttalade sig Nordeas vd Casper von Koskull i Dagens Industri om att sannolikheten är ”mycket, mycket stor” att Nordea flyttar huvudkontoret från Sverige, om regeringens senaste förslag om höjda bankavgifter blir verklighet. Finansminister Magdalena Anderssons svar på detta blev ”Om de lägger huvudkontoret i ett annat land minskar risken för svenska skattebetalare den dagen det blir en krasch”.

Att så lättvindigt vifta bort hotet att ett av våra största svenska bolag flyttar utomlands tycker Finansförbundet är stötande.

– Vi tycker att det vore djupt olyckligt om en stor svensk bank skulle välja att flytta utomlands. En flytt skulle hota både svenska jobbtillfällen och på sikt även hota Stockholms position som finansiellt centrum, säger Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius.

Finansförbundet har hela tiden sagt nej till förslaget att införa en skatt på den finansiella sektorn, och varnat just för effekten att stora aktörer skulle flytta verksamhet till andra länder. Förbundet invänder mot regeringens själva utgångspunkt att finanssektorn är underbeskattad.

Läs Magdalena Andersson uttalande i Svenska Dagbladet 2017-03-14.

Läs mer om Finansförbundets arbete med att stoppa bankskatten.