Ökat hot och våld mot världens arbetstagare

Mord, fängelse, hot och våld drabbar arbetstagare och fackligt aktiva i allt fler länder. Mellanöstern och Nordafrika rankas som de farligaste regionerna och läget fortsätter att förvärras. Det visar världsfacket ITUC:s årliga rapport Global Rights Index.

Situationen för världens arbetstagare och fackligt aktiva har försämrats under det senaste året. ITUC:s granskning visar att antalet länder där arbetstagare dödats på grund av att de är med i facket har stigit från tio till elva, och i allt fler länder utsätts arbetstagare för våld.

I 50 länder kränks arbetstagares mänskliga rättigheter, som åsikts- och yttrandefriheten och rätten att gå med i facket. I Turkiet har fler än 100 000 offentliganställda förlorat sina jobb och rätten att demonstrera har dragits in. Fackföreningar och deras medlemmar kallas för samhällets fiender.

Likadant fortsätter Qatars chockerande behandling av migrantarbetare, som exkluderas från arbetsrätten, bland annat i samband med förberedelserna inför fotbolls-VM 2022.

Det är hemskt att det ska se ut så här 2017. Jag hoppas att den här rapporten hjälper till att göra folk medvetna om situationen och att vi får igång den allmänna opinionen, säger Eva-Li Prades i Finansförbundets styrelse, som är ansvarig för förbundets internationella solidaritetsarbete.

Följande länder är de tio sämsta länderna att jobba i enligt ITUC: Qatar, Förenade Arabemiraten, Egypten, Turkiet, Kazakstan, Bangladesh, Filippinerna, Sydkorea, Guatemala och Colombia.

Colombia är ett av de länder som Finansförbundet stöttar genom att en procent av medlemsintäkterna varje år avsätts till fackligt solidaritetsarbete. Arbetet i Colombia sker genom UNI, Union Network International, världens största yrkesinternational där Finansförbundet är medlem. Målet är att hjälpa till att organisera fler bankmedarbetare och att minimera riskerna för de fackliga ledarna.

Vi är kollegor i den internationella världen vi lever i och vi vill ge dem en utsträckt hand. Det är viktigt att vi stöttar dem så att de kan fortsätta att organisera sig och bedriva fackligt påverkansarbete, säger Eva-Li Prades.

Detta är fjärde året som ITUC presenterar sitt rättighetsindex.

Vi vet att ju mer de fackliga rättigheterna respekteras av stater och arbetsgivare, desto mer rättvist och jämlikt är samhället, säger Sharan Burrow, generalsekreterare för ITUC.

Om ITUC

Världsfacket ITUC är en global facklig organisation som representerar 181 miljoner arbetstagare. ITUC:s rättighetsindex rankar hur 139 av världens länder respekterar mänskliga rättigheter i arbetslivet, i lagen och i praktiken och listar brott mot ILO:s kärnkonventioner 87 och 98.

Läs mer om ITUC

Om Union to Union

Finansförbundet är medlem i Union to Union – LO:s, TCO:s och Sacos gemensamma biståndsorganisation. Union to Union arbetar för demokrati, en rättvis fördelning av resurser och hållbar utveckling. Union to Union samarbetar med fackliga organisationer över hela världen och stöttar på plats genom 99 fackliga utvecklingsprojekt i ett åttiotal länder.

Läs mer på Union to Unions hemsida