Ny smart uppfinning ska rädda liv

Vad sägs om ett "handtag" för foten på toaletter så att man slipper få bakterier på händerna, medicinskåp för de som bor långt ifrån ett apotek och en app som sparar batteri på mobilen så att det alltid finns ström kvar till att ringa 112. Detta är några av uppfinningarna som fått pris i Finn Upp - Sveriges största uppfinnartävling för skolelever i årskurs 5-9.

Bakom Finn Upp står bland andra Finansförbundet genom ISF och tävlingens syfte är att få fler ungdomar intresserade av ingenjörsyrket och stärka entreprenörskapsandan. I Finn Upp används uppfinnande som ett sätt att lära. Eleverna får identifiera ett problem i sin vardag och får sedan försöka lösa problemet med en egen uppfinning.

Priser delas ut i katerigorerna Teknisk lösning, Samhällsnytta och Digital lösning. Uppfinnarna får motta pris vid en ceremoni på Nobelmuseet där förstapris i varje kategori belönas med ett stipendie på 5 000 kronor, tvåan får 3 000 kronor och tredjepristagaren 1 000 kronor. Totalt tävlade 1 405 elever och fördelningen mellan killar och tjejer var nästan helt jämn.

Av de vinnare som korades i år hade hela tre stycken med säkerhet att göra. En uppfinning "Always Seatbelt" handlade om att busschauffören via små lampor ovanför varje säte ska kunna få information om vilka som använder bälte. "Always Secure" är ett armband som festivaldeltagare får, vilket innehåller en larmknapp som kan tryckas in om man skulle hamn i en farlig eller obehaglig situation. Via GPS får polisen/säkerhetsvakter på området reda på var personen befinner sig och kan snabbt komma till platsen. Pris fick också "Help Me" en app man kan ladda ner till sin telefon och som gör att telefonen automatiskt sparar fem procent av batteriet för att det alltid ska finnas ström kvar för att kunna ringa 112.

Mer om alla vinnare kan ni läsa här.